هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

4 نظر

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای زیبا واقع در قاره اروپاست که عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن می باشد. پایتخت این کشور شهر پراگ است. این کشور تنها چند ساعت با وین، مونیخ و برلین فاصله دارد، دارای رشد اقتصادی بسیار سریع و نظام آموزشی قوی می باشد. به راحتی می توان فهمید که چرا هزاران نفر از دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا هر ساله برای تحصیل در پراگ و جمهوری چک می آیند؛ زیرا دانشگاه های این کشور از رنک بالایی برخوردارند و هزینه های تحصیل در قلب اروپا با هزینه های کمی می باشد و همچنین مدرک این کشور مورد تایید کشور انگلیس هم است. لازم به ذکر است پراگ به تازگی در یکی از ده شهر امن جهان قرار گرفته است، یک مزیت دیگر دانشگاه های جمهوری چک این است که 90 درصد دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی، امکان اشتغال پیدا می کنند. هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک تقریباً ارزان می باشد. عموماً تحصیل از مقاطع پایین تا کارشناسی و دکترا یا رشته هایی نظیر پزشکی امکان پذیر است. یکی از بزرگترین و مشهورترین دانشگاه چک دانشگاه چارلز می باشد که با توجه به رتبه های بین المللی، دارای رتبه برتر دانشگاه چک است و مدارک این دانشگاه در کل اروپا معتبر می باشد. در این مقاله که با کوشش کارشناسان مجرب موسسه ملک پور (MIE) برای شما عزیزان تهیه شده، تمام جزئیات و نکات مهم در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک را در اختیار شما همراهان همیشگی ما قرار خواهیم داد. بعد از مطالعه این مقاله در صورت نیاز و پاسخ به سوالات خود می توانید با موسسه ملک پور تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان متخصص موسسه بهره مند شوید. همچنین امکان تکمیل فرم تماس و دریافت تماس و مشاوره تلفنی رایگان برای شما فراهم است.

عناوینی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛

  • شرایط عمومی تحصیل در جمهوری چک
  • هزینه تحصیل و زندگی در مدارس
  • هزینه تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی
  • هزینه تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی ارشد
  • هزینه تحصیل و زندگی در مقطع دکتری
  • بورسیه تحصیلی در جمهوری چک
  • هزینه های زندگی در جمهوری چک
  • شرایط کار دانشجویی و کار پس از تحصیل در جمهوری چک
  • سوالات متداول راجع به هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک
  • نکات پایانی هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چکشرایط عمومی تحصیل در جمهوری چک

به طور کلی تحصیل در جمهوری چک دارای شرایط خیلی خوبی می باشد. تحصیل در این کشور هزینه های کمی دارد و همچنین در تمام مقاطع دانشجو می پذیرد. هزینه های زندگی برای دانشجویان هزینه های کمی می باشد و مهم تر از همه، یکی از دانشگاه های بزرگ و معتبر که مدارک معتبری ارائه می دهد در این کشور وجود دارد. این مقاله توسط کارشناسان موسسه ملک پور نوشته شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع و کسب اجازه، از لحاظ شرعی و قانونی خلاف قوانین می باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در مدارس

تحصیل در مدارس جمهوری چک از سال 1774 مدرسه اجباری شده است و مدارس ابتدایی و متوسطه تاسیس شده که شامل دبستان و دبیرستان می باشد. دبستان شامل دو مرحله است؛ از سن 6 تا 15 سال اجباری می باشد که مرحله اول 5 ساله و مرحله دوم 4 ساله است و سپس دانش آموزان وارد دبیرستان می شوند که علوم تخصصی تر را آموزش می بینند. دانش آموزان بیش از دو ماه از تعطیلات تابستانی برخوردار هستند. مدارس بین المللی می توانند راه حل مناسبی برای دانش آموزان مهاجر باشند. آموزش ابتدایی ممکن است به هر زبانی باشد (معمولاً چندین زبان تدریس می شود). مراحل ورود و ثبت نام به مدارس متفاوت است و شهریه بر اساس استانداردهای محلی می باشد. در برخی از مدارس خصوصی امکانات شبانه ورزی هم موجود است که شهریه سالانه آن از 20 تا 30 هزار یورو می باشد؛ اما بیشتر کلاسها روزانه هستند. تحصیل برای دانش اموزان که اقامت دارند و افراد محلی کاملاً رایگان می باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در جمهوری چک 3 تا 4 ساله می باشد. دانشجویان با مدرک دیپلم 12 ساله یا پیش دانشگاهی می توانند به تحصیل در این مقطع ادامه دهند. در دانشگاه های دولتی با زبان چک تدریس می شود و 30 درصد به زبان انگلیسی؛ اما در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی تدریس می گردد.

دانشجویانی که به زبان چک مسلط هستند می توانند در دانشگاه های دولتی و به صورت رایگان تحصیل داشته باشند. شهریه دانشگاه های خصوصی متفاوت است و حدوداً از 4 تا 11 هزار یورو در سال شروع می شود برای تحصیل در دانشگاه ها دانشجویان باید مدرک زبان آیتلس 6 ارائه دهند.

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

­­

هزینه تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک بین 1 تا 3 سال می باشد. این مقطع در رشته هایی نظیر پزشکی و علوم انسانی و مهندسی و داروسازی طرفدار زیادی دارد. تحصیل در اکثر دوره ها به زبان انگلیسی می باشد و بدین منظور لازم است که آیتلس 6.5 ارائه شود. شهریه سالیانه تحصیل در جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارشد بسته به رشته و دانشگاه ها متغیر می باشد که سالانه از 7 تا 15 هزار یورو شروع می شود.

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

هزینه تحصیل و زندگی در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در جمهوری چک برای افرادی مناسب می باشد که مدارک عالی داشته باشند و مقالات و کارهای تحقیقاتی انجام داده باشند. این دوره حدوداً 3 سال به طول می انجامد. برای ورود به دانشگاه های جمهوری چک در مقطع دکتری، ارائه مدرک زبان آیتلس 7 الزامی است. هزینه های تحصیل و زندگی در مقطع دکتری نیز کاملاً بستگی به دانشگاه دارد. نکته قابل توجه برای دانشجویان دکتری این است که اگر دانشجویان رزومه قوی داشته باشند در برخی موارد می توانند حقوق هم دریافت کرده و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک را تامین کنند.

بورسیه تحصیلی در جمهوری چک

بورسیه تحصیلی در جمهوری چک به افراد ممتاز تعلق می گیرد و دانشجویانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های چک دارند گزینه های بیشماری دارند که در جدول زیر به آنها می پردازیم.

 

                                                                  عناوین بورسیه تحصیلی در جمهوری چک

بورس های تحصیلی visegrad

یک سازمان بین المللی می باشد این صندوق چندین برنامه کمک مالی را اجرا می کند و به بورس های تحصیلی و اقامتگاه هنرمندان اهدا می شود. (مقطع کارشناسی ارشد و دکتر)

بورس های تحصیلی مرکز تحرک بین المللی موراویای جنوبی

یک سازمان غیرانتفاعی تخصصی می باشد که از دانشجویان و محققان با استعداد در مقر منطقه موراویای جنوبی جمهوری چک پشتیبانی می کند.

متقاضیان باید به زبان چک تسلط داشته باشند.

برنامه فولبرایت

توسط دولتهای ایالات متحده و چک حمایت مالی

 می شود. به شهروندان امکان تحصیل و تدریس و انجام کارهای تحقیقاتی را می دهد.

برنامه ceepus

یک برنامه تبادل مطالعات مرکزی در اروپا مرکزی می باشد.

 

به طور کلی بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که رزومه و شرایط خوبی دارند در مقاطع بالا تعلق می گیرد. لازم به ذکر است هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک برای دانشجویان پایین است؛ به همین دلیل است اکثر دانشجویان خصوصاً در رشته های پزشکی، این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند.

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

بورسیه تحصیلی جمهوری چک

هزینه های زندگی در جمهوری چک

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک تقریباً اندک است و 37 درصد هزینه ها از اتریش ارزان تر می باشد. به طور میانگین هزینه زندگی در چک برای یک نفر دانشجو بین 600 تا 800 یورو در ماه است. اگر تمایل دارید که در خصوص هزینه ها و شرایط مهاجرت و زندگی در کشورهای دیگر اطلاعات مفید کسب نمایید، می توانید با تهیه ویدیوی مسیر سبز مهاجرت، پاسخ سوالات خود را دریافته و مسیر خود را پیدا کنید.

در جدول زیر بخشی از هزینه های زندگی و هزینه های مرتبط با مسکن در جمهوری چک را مشاهده خواهید کرد.

 

اقلام

هزینه

وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت

 5.69 یورو

هزینه صرف غذا برای 2 نفر در یک رستوران متوسط (3 وعده غذایی)

 24.66 یورو

مک دونالد

 5.31 یورو

شروع قیمت تاکسی (تعرفه نرمال)

 1.52 یورو

سیستم (گرمایش-برق- خنک کننده- آب-زباله) برای آپارتمان

 168.90 یورو

بنزین 1 لیتر

 1.21 یورو

اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

 573 یورو

متوسط حقوق خالص ماهانه (پس از کسر مالیات)

 982.81 یورو

آب (یک و نیم لیتر)

 0.52 یورو

 شرایط کار دانشجویی و کار پس از تحصیل در جمهوری چک

دانشجویان می توانند در حین تحصیل 20 ساعت در هفته کار کنند و با کار دانشجویی، هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک را نمی توان تأمین کرد؛ اما تا حد زیادی به دانشجو کمک می شود. هرچه دانشجویان زبان را بهتر یاد بگیرند موقعیت های شغلی بیشتری خواهند داشت. یک تفاوت اساسی که جمهوری چک نسبت به دیگر کشورها دارد این است که دانشجو می تواند پس از تحصیل، سریعاً شغلی پیدا کند و به طور خودکار ویزا را ادامه دهد.

جمهوری چک در حال حاضر با نرخ بیکاری 6/3 درصد مواجه می باشد و این کشور فرصتهای شغلی زیادی برای مردم در سراسر جهان فراهم کرده است. هر ساله افراد خارجی که دنبال کار و فرصت شغلی هستند به جمهوری چک به خصوص پراگ می روند. لازم به ذکر است بسیاری از شرکتها زبان کار آنها انگلیسی می باشد و این برای اکثر دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است. در نمودار زیر، نرخ بیکاری جمهوری چک تاکنون را مشاهده می نمایید.

هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

سوالات متداول راجع به هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک

✅ آیا ویزای دانشجویی چک همراه دارد؟

بله؛ دانشجو می تواند با تهیه ویزای همراه، همسر و فرزندان خود را در کنار خود در جمهوری چک داشته باشد. همراه در بدو ورود اجازه کار ندارد، اما در صورت یافتن پیشنهاد کاری می تواند مشغول به کار شود.

✅ آیا تحصیل در جمهوری چک منجر به اخذ اقامت می شود؟

خیر؛ صرف تحصیل منجر به اخذ اقامت نمی شود اما در صورتی که دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن، کار تمام وقت پیدا کند می تواند اقامت موقت کاری و پس از چند سال اقامت دائم جمهوری چک را اخذ نماید.

✅ آیا امکان اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در جمهوری چک وجود دارد؟

بله؛ تحت شرایطی در صورتیکه طرح تجاری ارائه گردد و این طرح مورد تایید واقع شود، در صورت داشتن سایر شرایط، امکان اخذ اقامت از این طریق وجود دارد.

✅ آیا پس از فارغ التحصیل شدن امکان ماندن و پیدا کردن کار وجود دارد؟

بله؛ شش ماه تا یک سال پس از فارغ التحصیلی از جمهوری چک، امکان ماندن و کار پیدا کردن در این کشور وجود دارد.

 

_____________نکات پایانی هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک_____________

همانطور که ملاحظه فرمودید تمام نکات مربوط به هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک مورد تحلیل و بررسی شما عزیزان قرار گرفت. هزینه ها در این کشور تقریباً ارزان می باشد. نکته مهم اینکه پاسپورت این کشور دارای اعتبار بالایی می باشد؛ ولی برای زندگی نسبت به کشورهای همسایه نظیر آلمان و اتریش از امکانات بالایی برخوردار نیست و در صورتی که قصد ادامه تحصیل در اروپا را داشته باشید کشورهای اتریش و آلمان با توجه به امکان تحصیل رایگان می توانند گزینه بهتری نسبت به جمهوری چک باشند. کار در جمهوری چک منجر به اخذ اقامت و تابعیت می شود. شرایط کار در این کشور با نرخ پایینی که دارد، بسیار مناسب می باشد. یادآوری می شود که دانشگاه چارلز یکی از معتبرترین دانشگاههای اروپا می باشد که مدرک تحصیلی آن مورد تأیید کشورهای معتبری از جمله انگلستان قرار گرفته است. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و تکمیلی در خصوص شرایط و هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک و یا دیگر کشورها با موسسه ملک پور ارتباط برقرار نموده و یا فرم تماس را کامل کرده و از مشاوره تلفنی رایگان کارشناسان مجموعه بهره مند گردید. در انتهای مقاله نیز فرصت طرح سوالات شما در بخش "ثبت پرسش" ایجاد شده است.

امتیاز 4.75 از 5 ( 11 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
soha
سلام و عرض ادب و احترام. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه چارلز چقدر هست و برای قبولی در این رشته باید کنکور ورودی بدیم یا در ایران باید رشته پزشکی رو در کنکور قبول شده باشیم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز بلی برای ورود به دانشگاه پزشکی چارلز شما نیازمند به قبولی در آزمون پزشکی خود دانشگاه هستید و نیازی به قبولی در ایران ندارید. هزینه های تحصیل در جمهوری چک خیلی پایین است و بین 5 تا 14 هزار یورو در سال متغییر است. موفق باشید.
کانیا
خسته نباشید. من 18 سال دارم. اگر امسال در کنکور شرکت نکنم می تونم برای پزشکی چک اقدام کنم یا حتما باید کنکور رو بدم و پزشکی ایران رو قبول بشم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز بلی می توانید اقدام نمایید، کشور چک نیازی به قبولی کنکور ایران ندارد و شما می توانید برای پیش پزشکی اقدام نمایید. پیشنهاد می کنم با موسسه تماس بگیرید تا شرایط عمومی شما بصورت رایگان بررسی شود. موفق باشید.
سبحان هادی پور
با سلام و عرض ادب خدمت شما. ممنون بابت سایت و مقالات خوبتون. من 18 سالمه امسال کنکور شرکت کردم. فقط هدفم پزشکی تهران بود ولی متاسفانه نشد. تمایل دارم واسه دانشگاه چارلز چک اقدام کنم ولی بهم گفتن ویزا نمیده. ایا راهی هست که بتونم وارد چک بشم و اونجا تحصیل کنم؟ واینکه هزینه های تحصیل و زندگی در چک برای یک سال چقدر هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب تحصیل در چک امکانپذیر است در صورتیکه شرایط لازم را داشته باشید شانس ویزاتون هم خوبه هزینه تحصیل سالانه بین 10 تا 14 هزار یورو می باشد و هزینه زندگی ماهانه حدودا 600 تا 800 یورو برای یک نفر می باشد .برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.
امین سپهری
با سلام خدمت شما. ممنون بابت مقالات خوبتون. می خواستم بدونم هزینه های تحصیل و زندگی در جمهوری چک از مجارستان بیشتر هست یا کمتره؟ و اینکه سطح کدوم در رشته های پزشکی بالاتره
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب هزینه تحصیل در چک مقداری کمتر از مجارستان می باشد و اعتبار دانشگاههای چک مثل دانشگاه پزشکی چارلز بیشتر از بعضی از دانشگاه های مجارستان می باشد.
مشاوره رایگان