هزینه تحصیل در ایتالیا

13 نظر

تحصیل در ایتالیا به دلیل دانشگاه های معتبر و تحصیلات نسبتاً مقرون به صرفه در مقایسه با برخی کشورهای غربی دیگر می تواند گزینه جذابی باشد. در اینجا به بررسی هزینه های کلی تحصیل در ایتالیا می پردازیم:

  • میانگین شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا: 900 تا 4000 یورو در سال
  • متوسط شهریه در دانشگاه های خصوصی: بین 3000 تا 35000 یورو در سال
  • هزینه های زندگی: 700 تا 1500 یورو ماهیانه
  • هزینه اقامت و اجاره مسکن : بین 250 تا 700 یورو در ماه 

ایتالیا یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی جهت ادامه تحصیل در سالهای اخیر بوده است. کشور ایتالیا به علت هزینه های پایین تحصیل و بورسیه تحصیلی معروف DSU جزو کشورهای محبوب برای تحصیل می باشد. هزینه های تحصیل در ایتالیا در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر اروپایی پایین تر است. هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا به نوع و رشته و شهر بستگی دارد و ممکن است در برخی موارد حتی بالاتر از تصور نیز باشد. بنابراین دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا بهتر است ابتدا شرایط را به صورت کامل بررسی کرده و سپس تصمیم اتخاد نمایند. تحصیل در ایتالیا ممکن است به طور متوسط سالیانه حدود 5 تا 15 هزار یورو هزینه در بر داشته باشد که این مقدار هزینه با دریافت بورسیه و سایر کمک های تحصیلی کاهش می یابد. موسسه ملک پور با بیش از 16 سال سابقه فعالیت در امر مهاجرت، آماده کمک و مشاوره صحیح به شما عزیزان در خصوص بررسی هزینه تحصیل در ایتالیا و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی کشور ایتالیا می باشد. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره تلفنی رایگان و بررسی شرایط هزینه و بورسیه تحصیلی 2023 ایتالیا با شماره تلفن های این موسسه تماس حاصل فرمایید و یا فرم تماس را کامل کنید. گفتنی است ارائه این اطلاعات به مفهوم ارائه خدمات به شما عزیزان در این خصوص نمی‌باشد؛ جهت کسب اطلاعات از میزان خدمات ما با مشاوران موسسه تماس حاصل فرمایید بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی خود بگیرید.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

 

هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

بررسی هزینه های تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف

کشور ایتالیا جزو کم هزینه ترین و اقتصادی ترین کشورهای اتحادیه اروپا از نظر تحصیل می باشد. یکی از نکات مثبت تحصیل در کشور ایتالیا، شرایط تحصیلی سنی این کشور است که حساسیت و سخت گیری کمتری نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا دارد. در کشور ایتالیا ویزای همراه برای دانشجویان بین المللی به سختی صادر می شود و برای افراد متأهل که قصد تحصیل و کار همزمان دارند، کشور ایتالیا گزینه مناسبی محسوب نمی شود. البته در کنار نکات مثبت شرایط تحصیل در ایتالیا نظیر عدم وجود شرایط سنی و یا هزینه های بسیار پایین تحصیل باید به شرایط دریافت وقت سفارت نیز اشاره کرد که این موضوع جزو معایب تحصیل در ایتالیا محسوب می شود؛ زیرا دریافت وقت سفارت از کشور ایتالیا امری خسته کننده و سخت است. همینطور دانشجویان در ایتالیا اجازه کار تا 20 ساعت در هفته را نیز همزمان با تحصیل دارند که البته با توجه به نرخ بیکاری بسیار بالا در کشور ایتالیا و عدم تسلط اکثر دانشجویان بین المللی به زبان ایتالیایی، اشتغال به کار دانشجویی در حین تحصیل با دشواری هایی همراه است.

هزینه تحصیل در ایتالیا کارشناسی

تحصیل در ایتالیا برای دانشگاه این کشور از مقطع کارشناسی شروع می شود که دارای شهری های متفاوت می باشد. به طور میانگین افرادی که قصد ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه های ایتالیا را دارند، باید به طور حدودی، سالانه ۷۵۹ الی 1800 یورو شهریه پرداخت نمایند.

هزینه تحصیل ارشد در ایتالیا

اگر شما خواننده عزیز قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور ایتالیا را دارید باید این را به شما بگوییم که در صورتی قادر به ورود به دانشگاه های کشور ایتالیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خواهید بود که علاوه بر دارا بودن شرایط موردنظر، می بایست از تمکن مالی برای پرداخت شهریه های این مقطع نیز برخوردار باشید. به طور متوسط در طول یک سال 1400 الی 5000 تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا باید بپردازید. مقاله تحصیل پزشکی در ایتالیا اطلاعات بسیار مفیدی در این باره در اختیار شما قرار می دهد

 

ویدیو موسسه MIE در مورد تحصیل در ایتالیا به همراه بورس


 

شهریه دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا در ازای اخذ دانشجو از کشورهای مختلف شهریه ای را به عنوان هزینه تحصیل در این کشور اخذ می نمایند برای اینکه بدانید برای تحصیل در ایتالیا باید چه میزان هزینه را بپردازید بسیار مهم است که انتخاب شما برای ورود به دانشگاه چه نوعی دانشگاهی می باشد. زیرا دانشگاههای دولتی و خصوصی ایتالیا شهریه متفاوتی را از دانشجویان دریافت می کنند و بورسیه های تحصیلی مختلفی که در دانشگاه های این کشور وجود دارد، بسیار موثر بوده و هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را پوشش می‌دهد. برخی از رشته ها و مقاطع از شهریه های بالاتری برخوردار است. اما به طور کلی می‌توان این گونه اظهار داشت که در مقطع کارشناسی و ارشد باید شهریه حدود ۷۵۰ الی ۳۰۰۰ یورو در سال بپردازند. البته باید توجه داشت که شهریه رشته های پرطرفداری همچون پزشکی و دندانپزشکی بیشتر از شهریه اکثر رشته های دانشگاه های ایتالیا می باشد که برای تحصیل در دانشگاه های دولتی پزشکی به طور میانگین باید ۱۵۰۰ الی ۴۰۰۰ یورو به عنوان شهریه پرداخت شود. این مبلغ برای تحصیل در دانشگاههای خصوصی در رشته پزشکی کشور ایتالیا به ۱۵ هزار یورو می رسد.

شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا

 شهریه دانشگاه دولتی با دانشگاه های خصوصی در کشور ایتالیا متفاوت است. هر دانشگاه دولتی نیز با دانشگاه دیگر، دارای شهریه متغیری می باشد. با توجه به رشته های مورد نظر و اساتیدی که در دانشگاهها به تدریس می پردازند، شهریه ها نیز متفاوت می شود. با توجه به همین موضوع است که تصمیم گرفتیم در جدول زیر به شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا بپردازیم:

 

نام دانشگاه

شهریه

University of Bologna

750 الی 1800 یورو به صورت سالیانه

The University of Milano

750 الی 1800 یورو به صورت سالیانه

The University of Milan

2760 یورو به صورت سالیانه

University of Trento

2900 یورو به صورت سالیانه

University of Padua

2600 یورو به صورت سالیانه

 

 شهریه دانشگاههای خصوصی ایتالیا

دانشگاه های خصوصی ایتالیا انتخاب بسیاری از متقاضیان تحصیل در این کشور می باشد که شهریه بیشتری نسبت دانشگاه های دولتی این کشور را طلب می نماید. البته باید گفت شهریه دانشگاه های خصوصی  ایتالیا با یکدیگر متفاوت می باشد. برای آشنایی بیشتر با این مورد به جدول زیر توجه نمایید:

 

نام دانشگاه

شهریه

دانشگاه بولونیا

3000 یورو بصورت سالیانه

Politecnico di Torino

3900 یورو به صورت سالیانه

Università Cattolica del Sacro Cuore

3500 یورو به صورت سالیانه

Università degli Studi di Firenze (UNIFI)

3879 یورو به صورت سالیانه

Università degli Studi di Napoli

3950 یورو به صورت سالیانه

 

هزینه تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا

برخی از دانشگاه های مقرون به صرفه در ایتالیا وجود دارند که مدرک لیسانس را با هزینه کم ارائه می دهند. برای مثال، دانشگاه پیزا مدارک لیسانس را از 356 یورو در سال ارائه می دهد. جدول هزینه تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا به شرح زیر است:

 

نام دانشگاه

شهریه سالانه

دانشگاه پیزا

356 یورو

دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano

1000 یورو

دانشگاه کالابریا

1000 یورو

دانشگاه پالرمو

600 تا 2800 یورو

دانشگاه پاویا

900 تا 2900 یورو

دانشگاه کاتانیا

800 تا 2800 یورو

 

هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

 همانگونه که می دانید تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی صورت می پذیرد که هرکدام هزینه های متفاوتی را در پی دارد. هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی برای هر دانشگاه متفاوت است. همچنین رشته هایی که افراد برای تحصیل انتخاب می کنند بسیار مهم است چرا که بعضی از رشته ها، تحصیل آنها به زبان انگلیسی گران تر از سایر رشته ها می باشد. اما به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که هزینه تحصیل و شهریه آموزش برای رشته هایی که به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا ارائه می‌شود افراد می بایست دو تا سه هزار به طور متوسط بپردازند. البته این مبلغ کاملاً حدودی بوده و برای هر مقطع تحصیلی و رشته متفاوت می شود.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا به 2 زبان انگلیسی و ایتالیایی امکان پذیر است. به علت وجود دوره های پزشکی به زبان انگلیسی، هواداران و متقاضیان زیادی سالیانه اقدام به تحصیل در این رشته ها در ایتالیا و اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل می کنند. تحصیل در رشته های پزشکی در ایتالیا نیاز به گذراندن آزمون ورودی دارد. آزمون ورودی در ایتالیا برای دوره های ایتالیایی و انگلیسی متفاوت است. آزمون ورود به دوره های ایتالیایی آزمون آلفا نام دارد و توصیه می شود به جهت هزینه های کمتر تحصیل به زبان ایتالیایی و کیفیت بالاتر دانشگاه ها و دوره های ایتالیایی زبان، برای این آزمون آماده سازی انجام شود. آزمون IMAT نام دارد و این آزمون برای ورود به دوره های انگلیسی زبان کشور ایتالیا می باشد. هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا در رشته ها و دانشگاه های مختلف متفاوت است ولی می توان حدوداً هزینه های تحصیل را بین 1800 یورو تا 6000 یورو در سال تخمین زد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

رشته های پرطرفداری همچنین پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های معتبر ایتالیا ارائه می شود که هزینه و شهریه های بالاتری به نسبت دیگر رشته ها از دانشجویان اخذ می نماید. شهریه سالانه تحصیل در رشته دندانپزشکی ایتالیا از ۱۵۰۰ یورو آغاز شده و تا 5000 یورو نیز می رسد.

هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا از آن جهت که افراد بسیاری در سراسر دنیا از جمله ایران تصمیم می گیرند، ادامه تحصیلاتشان را در این کشور بگذرانند، حائز اهمیت می باشد. در همین ابتدا توجه داشته باشید که هزینه های تحصیل در ایتالیا برگرفته از چندین عامل می باشد. با توجه به اینکه، شهریه ها تقریبا به صرفه می باشد، بسیار مورد استقبال مهاجران تحصیلی قرار گرفته است. مواردی همچون:

شهریه دانشگاه، غذا، پوشاک، حمل و نقل، اسکان، کتب درسی و... در دایره هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا می گنجد که هر کدام دارای هزینه های متفاوت با توجه به نوع زندگی و شرایط هر فرد دارد. شرح دقیق هر کدام از هزینه عوامل ذکر شده، موجب می شود تا افراد برآورد دقیقی از هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا داشته باشند. در اینجا میانگین هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در ایتالیا آورده شده است. لازم به ذکر است هزینه‌ های واقعی ممکن است بسته به شهرها، دانشگاه‌ ها و دوره‌ های تحصیلی مختلف متفاوت باشد.

 

مخارج

هزینه ماهانه

اجاره  مسکن

250 – 700 یورو

غذا

200 – 400 یورو

پوشاک

50 – 100 یورو

حمل و نقل

30 یورو - 60 یورو

خدمات شهری (برق، آب، گاز، اینترنت)

50 - 100 یورو

کتاب ها و لوازم تحریر

40 - 50 یورو

بیمه سلامت

30 یورو - 60 یورو

سرگرمی

120 – 160 یورو

مجموع

720 – 1500 یورو

 

هزینه خورد و خوراک دانشجویان در ایتالیا

مهم ترین عامل تعیین کننده هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، مربوط به تامین مواد غذایی می باشد. قطعا دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های ایتالیا میبایست ماهیانه مبلغی را برای تامین مایحتاج و خوراک خود کنار بگذارند. برای آگاهی بیشتر شما عزیزان با هزینه خورد و خوراک دانشجویان در ایتالیا، جدول زیر را طراحی نموده ایم. لطفا توجه داشته باشید اقلام یک کیلوگرمی و نرخ هزینه یورو است.

 

نوع مواد غذایی

هزینه

شیر (یک لیتر)

1.15

نان (500 گرم)

1.96

برنج

1.96

بسته 12 عددی تخم مرغ

2.79

پنیر

12.59

مرغ

8.30

گوشت

14.84

موز

1.67

سیب زمینی

1.23

پیاز

1.30

 

هزینه پوشاک در ایتالیا برای دانشجویان

هرچند که سبک زندگی هر فرد مشخص می کند که هزینه پوشاک وی چقدر می شود اما به صورت کلی و براساس استاندارد های معمولی که وجود دارد دانشجویان باید به طور متوسط، هزینه هایی که در جدول زیر امده است را برای خرید پوشاک در ایتالیا، صرف نمایند.

 

نوع پوشاک

هزینه

شلوار لویس

83.71 یورو

لباس فروشگاهی تابستانی

27و94 یورو

کتونی نایک

82.00 یورو

کفش چرم مردانه

115.45 یورو

 

هزینه حمل و نقل دانشجو در ایتالیا

اصلی ترین و کم هزینه ترین نوع حمل و نقل برای دانشجویان، حمل و نقل عمومی می باشد. این نوع حمل و نقل شامل: اتوبوس، مترو، تراموا و... می شود که به طور کامل در جدول زیر شرح داده شده است:

 

بلیط اتوبوس، قطار و ترموا (ماهانه)

25 الی 35 یورو

بلیط های شبکه حمل و نقل Fares

شروع قیمت از 20 یورو

دوچرخه عمومی

2.5 یورو روزانه

 

هزینه مسکن دانشجویی در ایتالیا

در رابطه با هزینه تحصیل در ایتالیا، به عامل مهمی همچون اقامت دانشجویان برمی‌خوریم. اقامت و اسکان دانشجویان بین المللی، یکی از دغدغه‌های مهم افراد در زمان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یا هر کشور دیگری می باشد. محل های اسکانی که برای دانشجویان بین المللی در کشور ایتالیا در نظر گرفته شده، متفاوت و شامل خوابگاه دانشگاهی، اتاق های دانشجویی، آپارتمان های دانشجویی، پانسیون ها، خوابگاه های شبانه روزی، هتل ها و آپارتمان ها می شود که هر کدام با توجه به امکانات و خدماتی که به افراد ارائه می دهد هزینه متفاوتی را در بر خواهد داشت که شرح دقیقی از آن را در جدول زیر بیان نموده ایم:

 

انواع

مخارج ماهانه (یورو)

اقامتگاه های دانشگاهی

250-300

اتاق دانشجویی یک الی دو نفره

250-350

سوئیت و آپارتمان های خصوصی

250-700

اجاره خانه یک خوابه

700-1000

بورسیه تحصیلی DSU در ایتالیا

یکی از اصلی ترین دلایل کم شدن هزینه تحصیل در ایتالیا و اقامت ایتالیا از طریق تحصیل برای دانشجویان بین المللی، وجود بورسیه تحصیلی ایتالیا است که شامل بورسیه های استانی و یا DSU در این کشور می باشد. بورسیه های استانی به افرادی تعلق می گیرد که دانشجویان کشورهای جهان سومی هستند و با ارائه مدارک اثبات می کنند که توان پرداخت هزینه های خود را به صورت کامل ندارند. این بورسیه باید توجه شود شامل تمامی هزینه های دانشجو نمی شود و تنها بخشی از هزینه های زندگی را به دانشجو کمک می کند و به همین جهت دانشجویان بین المللی باید برای هزینه های زندگی خود بخشی را نیز در نظر داشته باشند. بورسیه تحصیلی پس از ورود به ایتالیا به دانشجو تعلق می گیرد و امکان درخواست بورسیه تحصیلی DSU قبل از ورود به ایتالیا امکان پذیر نیست ولی این بورسیه تقریباً به تمامی دانشجویان واجد شرایط اعطا می شود. بورسیه های استانی یک از بهترین روش ها برای کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا می باشد. با توجه به اهمیت ارتباط هزینه و بورسیه تحصیلی جهت تحصیل در ایتالیا، مطالعه لینک زیر را به متقاضیان عزیز توصیه می نماییم.

هزینه بیمه دانشجویی در ایتالیا

یکی از شرایطی که باید از زمان تحصیل در کشور ایتالیا رعایت شود، بیمه دانشجویی می باشد که هزینه هایی را برای دانشجویان در پی دارد. بیمه درمانی اقدامی است که دانشجویان در بدو ورود به کشور ایتالیا و اخذ پذیرش دانشگاه این کشور باید به دست آورند. بیمه دانشجویی ایتالیا که برای دانشجویان در دسترس است دارای هزینه کمی می باشد. که حدوداً ۹۸ یورو در طول یک سال و ۴۹ یورو برای ۶ ماه می باشد. زمانی که اعتبار این بیمه تمام می شود دانشجویان ملزم به تمدید اعتبار آن می باشند و تنها در این صورت است که اجازه ورود به دانشگاه کشور ایتالیا را خواهند داشت‌.

هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا

یکی از مسائل مهمی که بر سر راه افرادی که موفق به اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا شده و یا می خواهند به این هدف برسند وجود دارد، اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا می باشد. این اقدام با هزینه هایی روبرو است. علاوه بر هزینه های تحصیل در ایتالیا که افراد پس از ورود به دانشگاه های کشور ایتالیا باید بپردازند هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا شامل ۵۷ یورو برای کارمزد و 21 یورو جهت درخواست اخذ ویزای تحصیلی از افراد اخذ می‌شود. تنها متقاضیانی که این مبالغ را به صورت نقدی و یا آنلاین بپردازند، می توانند به صدور ویزای تحصیلی ایتالیا امیدوار باشند.

درآمد کار دانشجویی در ایتالیا

قطعاً اکثر متقاضیانی که به کشور دیگر برای تحصیل مهاجرت می کنند، با محدودیت بودجه و منابع مالی روبرو هستند. بهترین راه برای این دسته از افراد بهره مندی از فرصت کار دانشجویی در ایتالیا در زمان تحصیل باشد. کار دانشجویی در کشورهایی که افراد به آنجا مهاجرت می کنند، مزایای بسیار علاوه بر مزایای مالی دارد. اما اگر بخواهیم در رابطه با درآمد حاصل از این اقدام سخن بگوییم. باید گفت مبلغی که افراد برای کارهای نیمه وقتی که در قالب کار دانشجویی شناخته می شود دریافت می کنند، به طور متوسط ۲۰۰ الی ۵۰۰ یورو در هفته می باشد. با این مبلغ افراد از پس هزینه های مربوط به زندگی دانشجویی و تحصیل در کشور ایتالیا برمی آیند.

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

یکی از مهمترین نکات در خصوص مبحث هزینه تحصیل در ایتالیا، اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل می باشد. با وجود هزینه های پایین تحصیل و منطقی بودن هزینه تحصیل در ایتالیا، هدف اکثر دانشجویان بین المللی، اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل می باشد و تمایل دارند پس از تحصیل بتوانند در این کشور زندگی کنند. یکی از ضعف های کشور ایتالیا از این نظر، شرایط سخت اقامت پس از از تحصیل می باشد. دانشجویان به طور معمول پس از اتمام تحصیلات با پیدا کردن کار در ایتالیا و مشغول شدن به کار، درخواست اقامت می دهند؛ ولی در کشور ایتالیا به علت نرخ بیکاری بالا و فرصت پایین کاریابی که توسط اداره مهاجرت به دانشجویان اعطا می شود، معمولاً شانس مناسبی جهت کاریابی ندارند و ناچار به ترک خاک کشور ایتالیا می شوند. البته برخی با پیدا کردن کار پس از تحصیل در سایر کشورهای اروپایی نظیر آلمان و سوئیس، در این کشورها درخواست اقامت می دهند که این امر نیز به علت فرصت کم کاریابی کمی دشوار می باشد. با مراجعه به مقاله زیر می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص کار در ایتالیا و شرایط آن به دست آورید.با توجه به شرایط دشوار کاریابی در ایتالیا دانشجویان بهتر است قبل از پایان تحصیلات خود، امر کاریابی در کل اتحادیه اروپا را شروع کنند و حتی دریافت پیشنهاد کارآموزی نیز شانس مناسبی جهت تمدید ویزای آنها می باشد؛ زیرا در بسیاری از مواقع کارآموزی موجب اعطای ویزا به مدت خاصی می شود. کاریابی و توانایی ارائه روزمه، یکی از نکات مهم برای موفقیت برای اشتغال و اتخاذ ویزای کار می باشد. ویدئوی گام به گام تا کار در خارج از کشور، بزرگترین و قوی ترین مرجع کاریابی در علم مهاجرت می باشد که می تواند راهنمای مناسبی برای متقاضیان و جویندگان فرصت های شغلی و کار در خارج از کشور باشد.

نمودار نرخ بیکاری در ایتالیا

سوالات متداول

✔️ هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان چقدر است؟

دانشجویان در کشور ایتالیا ملزم به پرداخت هزینه هایی برای زندگی دانشجویی خود می باشند که این هزینه ارتباط مستقیمی با نوع زندگی، رشته انتخابی، دانشگاه و... دارد اما به طور متوسط افراد باید توانایی پرداخت 15 الی 20 هزار یورو در سال را به عنوان هزینه زندگی دانشجویی یا همان هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا داشته باشند.

✔️ هزینه های تحصیل در ایتالیا به چه صورت می باشد؟

ایتالیا یکی از کم هزینه ترین کشورها جهت مهاجرت تحصیلی در اروپا می باشد و هزینه های تحصیل حدوداً سالیانه بین 1500 الی 600 هزار یورو متغیر است.

✔️ هزینه های زدنگی در ایتالیا چه میزان است؟

هزینه های زندگی در ایتالیا در شهرهای مختلف متفاوت است ولی به طور میانگین با 1000 یورو در ماه الی 1200 یورو می توان در اکثر نقاط ایتالیا زندگی کرد.

✔️ شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

در ایتالیا شرایط خاصی از نظر سن برای تحصیل در نظر گرفته نشده است ولی دانشجو باید انگیزه نامه خود را منطقی ارائه دهد.

✔️ هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا چقدر می باشد؟

هزینه تحصیل در ایتالیا در رشته های پزشکی در دانشگاه های مختلف متفاوت است؛ ولی دوره های مختلف از 1800 یورو شروع شده و تا 6000 هزار یورو و در برخی دانشگاه ها حتی بیشتر می رسد.

 

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد هزینه تحصیل در ایتالیا جزو کم هزینه ترین کشور های اروپایی می باشد و اقامت ایتالیا از طریق تحصیل هزینه های پایین تری نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی دارد. در ایتالیا دوره های انگلیسی و ایتالیایی با هزینه هایی پایین ارائه می شود و همینطور بورسیه های DSU برای کشورهای جهان سومی کمک زیادی به دانشجویان جهت تأمین هزینه های خوابگاه و زندگی می کند. کیفیت بالای دانشگاه های ایتالیا نیز موجب شده است شرایط تحصیل در این کشور باب میل بسیاری باشد. البته هزینه تحصیل در ایتالیا و کیفیت مناسب دانشگاه ها از نکات مثبت اقامت ایتالیا از طریق تحصیل می باشد ولی شرایط کار دانشجویی ضعیف و نرخ بیکاری نسبتاً بالا، عدم وجود اقامت پس از تحصیل و شرایط اخذ حقوق شهروندی سخت و همینطور رفاه و امنیت پایین تر نسبت به کشورهای درجه ممتاز اروپایی نظیر سوئیس و اتریش و آلمان از نکات منفی اقامت ایتالیا از طریق تحصیل می باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا باید با بررسی تمامی نکات و جوانب از جمله هزینه و بورسیه تحصیلی و مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بهترین انتخاب را با توجه به شرایط خود داشته باشند. موسسه ملک پور با سابقه ای 16 ساله آماده کمک و مشاوره صحیح به شما عزیزان در خصوص انتخاب بهترین کشور می باشد و جهت مشاوره رایگان می توانید فرم تماس را کامل کرده و یا با شماره تلفن های موسسه تماس حاصل نمایید. همینطور می توانید سوالات خود در وب سایت ما مطرح بفرمایید.

امتیاز 5 از 5 ( 21 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
صمدی
با عرض سلام و خسته نباشید. ممنونم از مقاله خوبتون درمورد هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا. میخواستم درمورد شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا بدونم که آیا با مدرک پزشکی ایتالیا می توان در کشور فرانسه یا کشورهای دیگر اروپایی کار پیدا کرد یا بهتره که از ابتدا برای تحصیل پزشکی فرانسه یا کشوری به جز ایتالیا اقدام کنیم؟ با تشکر
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز اگر هدف شما کار در کشور فرانسه می باشد پیشنهاد می کنم از همان ابتدا برای کشور فرانسه اقدام نمایید، تحصیل در کشور فرانسه به زبان فرانسوی رایگان است و آزمون ورودی هم ندارد. پیشنهاد می کنم حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط عمومی شما بصورت رایگان بررسی شود. موفق باشید.
موسویان
با سلام و درود. برای اینکه بورسیه تحصیلی بگیریم تا از پس هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا بیایم حتما باید دانشگاه خاصی قبول یا این بورسیه ها تو همه دانشگاه های بین المللی برای همه رشته ها ارائه میشه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز کشور ایتالیا بورسیه های مختلفی دارد و هرکدام مدارک و فاکتورهای خود را نیاز دارد یکی از معروفترین بورس های کشور ایتالیا بورسیه استانی میلان معروف به DSU است ولی همه این هه شامل کمک هزینه می شوند اگر شما از رزومه علمی بالایی برخوردار باشید می توانید برای فول فاند هم اقدام نمایید. پیشنهاد می کنم حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط عمومی شما بصورت رایگان بررسی شود. موفق باشید.
بردیا
سلام ممنون از مقاله عالی و کامل شما آیا اینالیا بورسیه به همه افراد میدهد و هزینه زندگی هم شامل میشود؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب بله بورسیه ایتالیا شامل اکثر دانشجویان می باشد وهم دولت و هم دانشگاه حمایت خواهند کرد.برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.
صفری
سلام و وقت بخیر. خواستم بدونم بورسیه استانی ایتالیا به معدل دانشجو هم بستگی داره یا فقط بحث شرایط مالی خانواده هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت دوست گرامی. خیر معدل دانشجو تاثیری در دریافت بورسیه استانی نخواهد داشت و میزان درآمد خانواده در این موضوع تاثیرگذار است.
سوده صحرایی
سلام عرض ادب برای تحصیل در ایتالیا تو مقطع لیسانس حتما باید مدرک زبان ارائه داد؟ یا بدون مدرک زبان هم میشه اقدام کرد ؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. ارائه مدرک زبان به دریافت پذیرش و ویزای شما کمک میکند اما دوره های بدون مدرک زبان نیز در ایتالیا وجود دارد که دریافت ویزا را با ریسک بیشتری همراه می کند.
سمر شیبانی
ایا بورسیه های تحصیلی ایتالیا که برای کشور های جهان سوم در نظر گرفته شده هزینه زندگی را هم پرداخت می کند؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
بله بخشی از هزینه های زندگی را نیز شامل می شود.
سحر
سلام، آیا سال های تحصیل در ایتالیا جزو سال های دریافت اقامت دائم یا پاسپورت حساب میشه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام خیر پس از تحصیل بایستی مشغول به کار شوید‌.
ماسونی
سلام در مورد بورسیه استانی آیا فرد می‌تونه در رشته های انسانی اقدام کنه ؟؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. در خصوص بورسیه های استانی محدودیتی برای رشته تحصیلی در نظر گرفته نشده است.
پویا
سلام بنده 25 سالمه برای مقطع لیسانس معماری میخواستم اقدام کنم چه تمکن و هزینه ایی بابت شهریه نیاز هست پرداخت بشه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز با توجه به گپ تحصیلی که دارید ممکن است شانس ویزای شما برای ایتالیا پایین باشد. پیشنهاد می‌شود برای کشورهایی که روی سن و گپ تحصیلی حساس نیستند مانند اتریش فنلاند دانمارک سوئد بلژیک و غیره اقدام نمایید برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با موسسه تماس حاصل نمایید.
راکی
سلام. آیا با دریافت بورسیه های ایتالیا همه هزینه های تحصیل و زندگی ما پوشش داده میشه و دیگه نیاز به اینکه بودجه ای داشته باشیم نیست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت دوست عزیز. در صورتی که شما برای تحصیل فول فاند دریافت نمایید بله تمام هزینه ها پوشش داده می شود اما در غیر این صورت باید بخشی از هزینه ها را خودتان متقبل شوید.
رویا
سلام بنده 2۶ سالمه برای مقطع لیسانس حسابداری میخواستم اقدام کنم چه تمکن و هزینه ایی بابت شهریه نیاز هست پرداخت بشه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در صورتی که مدرک شما دیپلم است با توجه به اینکه ایتالیا روی سن و گپ تحصیلی حساس است بهتر است برای کشورهای دیگر مانند اتریش فنلاند سوید و ... درخواست دهید.
Sonya
با سلام آیا تحصیل در دانشگاه های ارزان قیمت ایتالیا، دارای همان کیفیتی تحصیلی است یا خیر؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب دوست عزیز. اگر منظور شما کیفیت سطح آموزش است این می توانید در رشته های مختلف متفاوت باشد ولی به طور کلی میتوانید به رتبه بندی دانشگاه ها توجه کنید.
میعاد رشنوادی
درود آیا برای دوره مستر، فردی که بالای 30 سال داشته باشه ریسک ویزای خیلی زیادی داره؟ ممنون از زمانی که میذارید.
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله، با توجه به افزایش گپ تحصیلی، ریسک کار شما افزایش می یابد.
مشاوره رایگان