دانشگاه های فرانسه

2 نظر

دانشگاه های فرانسه همواره جزو شناخته شده ترین و برترین مؤسسات آموزش عالی در اتحادیه اروپا و در جهان بوده اند و بسیاری از آنها شهرت جهانی دارند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های فرانسه برای دانشجویان اتحادیه اروپا تقریباً رایگان است و 200-400 یورو در سال هزینه دارد. برای دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور وجود دارد. هزینه های تحصیل دانشگاه های دولتی که به زبان فرانسه می باشند بسیار مناسب و سالانه در حدود 500 – 600 یورو در سال هزینه دارد و دانشگاه های خصوصی که معمولاً به زبان انگلیسی هستند هزینه ای در حدود 8-15 هزار یورو در سال دارند. هزینه های زندگی دانشجو در فرانسه با توجه به شهر و رشته تحصیلی و سبک زندگی می تواند متفاوت باشد ولی به صورت میانگین می تواند در حدود 800-1000 یورو در ماه در نظر گرفته شود. پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی فرانسه نکات بسیار مهمی دارد که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. شرایط مناسبی در فرانسه وجود دارد که فرد بتواند در این کشور به تحصیل زبان پرداخته و سپس وارد دانشگاه های دولتی این کشور شود و حتی به راحتی به تحصیل رایگان در دانشگاه های فرانسه پزشکی بپردازند. تیم پژوهشی موسسه ملک پور در این مقاله تلاش نموده است که به اصلی ترین نکات شرایط تحصیل در دانشگاه های فرانسه بپردازد، دانشگاه فرانسه مورد تایید وزارت علوم را معرفی و نظام آموزشی آن ها را بررسی نماید. اگر پس از مطالعه مقاله دانشگاه های فرانسه برای شما سوال و یا نکته ای پیش آمد می توانید فرم تماس را در وب سایت های موسسه پر نمایید و یا با شماره تلفن های موسسه تماس حاصل نمایید تا مشاورین مجرب این موسسه شرایط مهاجرتی شما را به صورت کامل و در یک مشاوره تلفنی رایگان بررسی نمایند. 

ویدئو موسسه MIE در مورد تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه مجانی 


مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

تماس با ما

دانشگاه های فرانسه

شرایط عمومی تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه با توجه به کیفیت نظام آموزشی و شرایط وجود تحصیل رایگان همواره مورد علاقه بسیاری از علاقه مندان از سرتاسر جهان بوده است و سالانه دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان برای تحصیل وارد این کشور می شوند. در فرانسه بیش از 3500 موسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی وجود دارد. دانشگاه ها، گراندس اکولز و مدارس هنری یا معماری در این کشور وجود دارند که بستر و گزینه های فراوان و مناسبی را برای دانشجویان خارجی فراهم می نماید که قصد تحصیل در فرانسه را دارند.در دانشگاه های دولتی دانشجویان می توانند در مقاطع مختلف مانند لیسانس، فوق لیسانس و دکتری تحصیل نمایند. پذیرش در دانشگاه های دولتی فرانسه به دو صورت قابل انجام است.

  • روش اول: این است که شما مستقیماً از خارج از کشور و نشان دادن سطح زبان و مدارک و نمرات تحصیلی و مدارک قبلی خود برای پذیرش اقدام می نمایید. در این روش شما توسط پروسه ای اقدام می فرمایید که به پوشه سبز معروف است و شما سه دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب نموده و برای پذیرش از آنها اقدام می نمایید. دانشگاه ها به ترتیب اولویت شما پرونده شما را بررسی می نمایند و در صورت قبولی شما وارد دانشگاه می شوید. در این روش معمولاً تصمیم دانشگاه اول روی دو دانشگاه دیگر هم تاثیرگذار است و بسیاری از افرادی که در دانشگاه اول قبول نمی شوند، احتمال قبولی کمتری در دو دانشگاه بعدی را خواهند داشت.
  • روش دوم: مسیر دیگر ورود به فرانسه، تحصیل دوره زبان است. در این شرایط شما آیدی نامبر دانش آموزی دریافت می نمایید و می توانید مانند دیگر دانش آموزان فرانسوی برای پذیرش دانشگاه ها اقدام نمایید و می توانید تعداد بسیار بالاتری از دانشگاه ها را در لیست خود قرارداده و این دانشگاه ها به صورت همزمان شرایط شما را برای اخذ پذیرش بررسی می نمایند. معمولاً بیش از 96 درصد دانش آموزان خارجی که از این مسیر اقدام می نمایند موفق به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های دولتی این کشور می شوند.

برای ورود به دوره های زبان که باید در کالج های مخصوصی باشد شما باید حداقل زبان A2 فرانسوی داشته باشید و هزینه تحصیل برای یک سال زبان در داخل خاک فرانسه در حدود 6-8 هزار یورو می باشد. در پایان این دوره شما به سطح مورد نظر برای ورود مستقیم به دانشگاه های فرانسوی زبان فرانسه یعنی سطح C2 خواهید رسید. تحصیل دوره زبان در فرانسه، یکی از بهترین مقدمات برای تحصیل در برترین دانشگاه های فرانسه پزشکی می باشد.

20 درصد از دانشجویان خارجی وارد گراندس اکولز ها می شوند. گراندس اکولزها مؤسسات آموزش عالی دولتی یا خصوصی هستند که مورد تأیید نظام آموزشی و دولت کشور فرانسه قرار دارند. آنها مدرک دانشگاهی را برای 5 سال تحصیلات تکمیلی اعطا می کنند، و برخی از آنها عنوان فوق لیسانس را اخذ می نمایند. بخش اعظم آموزش در این دوره ها به زبان انگلیسی ارائه می شود. اما شایان ذکر است پذیرش در گراندس اکولزها بسیار انتخابی است و بر اساس آزمون ورودی رقابتی پس از دو سال کلاسهای مقدماتی، با مدرک مناسب یا مستقیماً بعد از دبیرستان برای مدارس دارای برنامه مقدماتی یکپارچه انجام می گیرد. شهریه این مؤسسات آموزش عالی از دانشگاه های دولتی بالاتر است. نزدیک به 3000 موسسه آموزش عالی ونیمه دولتی و خصوصی دوره های در کشور فرانسه وجود دارند که در بخش های خاص مانند پزشکی، سمعی و بصری، ارتباطات، روزنامه نگاری، مد و طراحی، زراعت، علوم سیاسی، آشپزی و غیره ارائه می دهند که دارای هزینه بالاتری از دانشگاه های دولتی هستند و اکثراً به زبان انگلیسی ارائه می شوند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوص معمولاً در حدود 8-15 هزار یورو در سال می باشد.

 دانشگاه های زبان فرانسه دانشگاهی هم هست که برای دانشجویان بین المللی تحصیل در آن رایگان است و نیازی به ارائه مدرک آیلتس نیست. این دانشگاه به دانشجویان زبان فرانسوی آموزش می دهند که حتی این آموزش هم رایگان است و همینطور از دولت فرانسه  کمک هزینه مسکن هم به دانشجو تعلق می گیرد. 

رنکینگ دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های کشور فرانسه به خصوص دانشگاه های دولتی این کشور دارای رنکینگ بسیار بالایی در سطح جهان می باشند و مدارک حاصل از این دانشگاه ها در تمامی کشورهای جهان از اعتبار خاصی برخوردار است. دانشگاه های فرانسه با توجه به شباهت نظام حقوقی ایران با نظام حقوقی کشور فرانسه برای ادامه تحصیل دانشجویان حقوق در ایران همواره بسیار مورد علاقه بوده و سالانه افراد بسیاری برای ادامه تحصیل در رشته حقوق وارد این کشور می شوند. از سوی دیگر شرایط تحصیل رایگان به خصوص در رشته های پزشکی و پیراپزشکی با توجه به این که گذراندن این دوره ها در اکثر کشورهای جهان مانند انگلیس، آمریکا، کانادا، چک و غیره دارای هزینه های بسیاری است به عنوان یکی از مقاصد بسیار پر تقاضا محسوب می گردد. تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه معمولاً 9 ساله می باشد و فرد یکباره با اخذ تخصص از دانشگاه فارغ التحصیل می گردد. مقاله دانشگاه های فرانسه که در حال مطالعه آن هستید، توسط موسسه ملک پور به نگارش درآمده و کپی برداری از آن بدون کسب اجازه و ذکر منبع، خلاف قانون و شرع است. دانشجویان پزشکی از سال سوم تحصیل مشغول به کارآموزی در بیمارستان ها و مراکز درمانی شده و حقوق دریافت می نمایند. 10 دانشگاه برتر کشور فرانسه در رنکینگ جهانی در رتبه زیر 300 جهان قرار گرفته اند. سه دانشگاه برتر این کشور که شامل دانشگاه سوربون، دانشگاه اکولز پلی تکنیک و دانشگاه PSL پاریس می شوند در رتبه زیر 100 در جهان قرار گرفته اند.

 

نام دانشگاه

رتبه بندی بر اساس qs

رتبه بندی براساس THE

سایت رسمی دانشگاه

دانشگاه PSL فرانسه

52

46

www.psl.eu

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک 

61

87

www.polytechnique.edu

دانشگاه سوربن 

83

87

www.sorbonne-universite.fr

دانشگاه پاریس

275

136

u-paris.fr/en/

دانشگاه پانتئون سوربن

287

145

www.pantheonsorbonne.fr

مدرسه نرمال عالی پاریس ساکلی

291

213

www.ens.psl.eu

CentraleSupélec

13

274

www.centralesupelec.fr

مدرسه نرمال عالی لیون

161

290

www.ens-lyon.fr

Sciences Po Paris

242

315

www.sciencespo.fr

لیست دانشگاه های دولتی فرانسه

شمار دانشگاه های فرانسه به عدد 70 می رسد که تحصیل در تعدادی از آنها به صرفه تر و با هزینه کمتری، امکان پذیر است که تحت عنوان دانشگاه های دولتی فرانسه شناخته می شوند. دانشگاه های دولتی فرانسه در سه منطقه ایل دوفرانس، اوورن-رون-آلپ و Haut de France قرار گرفته اند که به ذکر نام همه آنها پرداخته ایم:

لیست دانشگاه های دولتی در ایل دو فرانس

  • دانشگاه Panthéon-Sorbonne
  • دانشگاه Panthéon-Assas
  • دانشگاه Sorbonne Nouvelle
  • دانشگاه Paris-Sorbonne
  • دانشگاه Paris Descartes

لیست دانشگاه های دولتی در اوورن- راین-آلپ

  • دانشگاه Clermont Auvergne
  • دانشگاه Savoie Mont Blanc
  • دانشگاه Grenoble Alpes
  • دانشگاه Claude-Bernard Lyon
  • دانشگاه Lumière Lyon
  • دانشگاه Jean Moulin Lyon
  • دانشگاه Jean Monnet
  • دانشگاه Catholique de Lyon

لیست دانشگاه های دولتی در هاوت دی فرانس

  • دانشگاه آرتوا
  • دانشگاه Lille
  • دانشگاه Charles de Gaulle
  • دانشگاه catholique de Louvain
  • دانشگاه ساحلی Côte d’Opale
  • دانشگاه والنسین و هاینو کامبرزیس
  • دانشگاه Technologie de Compiègne

بهترین دانشگاه های پاریس

در زیر عنوان زیر به معرفی دانشگاه های برتر فرانسه خواهیم پرداخت و به اختصار 5 دانشگاه برتر کشور فرانسه را معرفی خواهیم نمود. شایان ذکر است تمامی این 5 دانشگاه در آخرین رتبه بندی جهانی در رتبه بندی زیر 170 دانشگاه برتر جهان قرارگرفته اند. به صورت کلی توصیه می شود برای مقایسه بهتر دانشگاه های پاریس و ذیگر کشور های اروپایی مانند اتریش و آلمان و نروژ که شرایط تحصیل رایگان دارند به مقالات زیر مراجعه بفرمایید.

دانشگاه PSL پاریس (Paris Sciences et Lettres Research University)

این دانشگاه دولتی در سال 2010 تاسیس شده است و دارای حدود 21 هزار نفر دانشجو می باشد. از میان دانشجویان این دانشگاه نزدیک به 4700 دانشجوی خارجی وجود دارد و این دانشگاه در آخرین آمار رنکینگ دانشگاه های جهان در رتبه 52 قرار گرفته است و در کشور فرانسه رتبه اول را دارد. در شاخص شهرت کارفرمایان (employer reputation indicator)، رتبه 20 جهان را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه PSL پاریس

 

این دانشگاه ارتباطات محکمی با کارفرمایان و همچنین مشارکت استراتژیک با سایر دانشگاه های معتبر در سراسر جهان برقرار نموده است. دانشگاه PSL پاریس محیط مناسب را برای رشد و ترقی افراد در زمینه علوم های مختلف مهندسی هنر و غیره فراهم آورده است. قالب رشته های تحصیلی این دانشگاه به زبان فرانسوی و برخی از آنها به زبان انگلیسی تدریس داده میشود. برای ورود به دانشگاه پی اس ال پاریس دارا بودن حداقل مدرک زبان فرانسه B برای سایر رشته ها و مدرک c1 برای رشته های پزشکی ضروری می باشد.

دانشگاه اکول پلی تکنیک (Ecole Polytechnique)

این مدرسه در سال 1794 توسط ریاضیدان گاسپارد مونگ در طول انقلاب فرانسه تأسیس شد. در طی سالیان تغییرات کاربری متفاوتی داشته است. این دانشگاه در آخرین رتبه بندی دانشگاه های جهان در رتبه دوم کشور فرانسه و رتبه 61 جهان قرار گرفته است. این دانشگاه از لحاظ شهرت کارفرمایان در رتبه 15 جهان قراردارد. کمپ اصلی این دانشگاه در 30 کیلومتری مرکز پاریس قرار گرفته است و یک فضای 120 هکتاری را برای 4600 دانشجوی خود فراهم نموده است.

دانشگاه اکول پلی تکنیک

 

این دانشگاه از دپارتمان های متعددی همچون دپارتمان زیست شناسی، دپارتمان شیمی و علوم انسانی کامپیوتر، ریاضیات، مکانیک، فیزیک و غیره تشکیل شده است. افراد علاقه مند به رشته های حوزه اقتصاد هنر و علوم انسانی و مهندسی، می توانند به تحصیل در این دانشگاه به بپردازند. رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود که شامل رشته های مربوط به علوم پایه می باشد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و آی تی در شاخه های امنیت سایبری، علم داده ها، تجزیه و تحلیل و فناوری اطلاعات به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

دانشگاه سوربن فرانسه شاید از سرشناس ترین دانشگاه های فرانسه باشد. این دانشگاه در سال 1150 میلادی پایه گذاری شده است و بسیاری از بزرگان علمی جهان فارغ التحصیل این دانشگاه می باشند. از معروف ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه می توان به پیر کوری، جان کلوین و ماری کوری، ویر ونگ (طراح لباس)، ایسی ساگاوا (نویسنده ژاپنی) و دوید گوتا (دی جی) و هزاران فرد مشهور دیگر نام برد. دانشگاه سوربن فرانسه در آخرین رتبه بندی جهانی در رتبه 3 کشور فرانسه و رتبه 83 جهان قرار گرفته است. این دانشگاه دولتی نزدیک به 42709 نفر دانشجو و 3086 کارمند دارد که نزدیک به 10 هزار نفر از آنها دانشجویان بین المللی هستند.

دانشگاه سوربن

 

دانشگاه سوربن از چندین دانشکده تشکیل شده است که شامل: دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشکده پزشکی و دانشکده علوم و مهندسی می شود که هر کدام از این دانشکده‌ها تعداد بسیار زیادی از رشته های متنوع و پر متقاضی را در خود جای داده اند. تسلط به زبان فرانسه برای ورود به دانشگاه سوربن بسیار ضروری می باشد. مدرک مورد نیاز برای نشان دادن تسلط به زبان فرانسوی، حداقل B2برای رشته های دیگر و C1برای رشته پزشکی می باشد.

دانشگاه CentraleSupélec

این انیستیتو تحقیقاتی در سال 1829 تاسیس شده است. موسسه جدیدی که با ادغام دانشگاه پاریس - سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری شکل گرفته است، این انیستیتو در سال 2021 در رتبه 83 جهان قرار دارد و در شاخص شهرت دانشگاهی در رتبه 42 جهان قرار گرفته است. این دانشگاه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از رشته ها ارائه می نماید. این دانشگاه شامل 17 گروه تحقیقاتی یا تیم هایی است که طیف علمی بسیار بزرگی را پوشش می دهند و کلیه علوم مهندسی و سیستم را تحت پوشش خود قرار می دهند. 7 موضوع به صورت اصلی هدف تحقیقات این دانشگاه قرار می گیرد: بهداشت و مهندسی زیستی، انرژی، سیستم های ارتباطی، محیط زیست و خطرات، هوانوردی و حمل و نقل، نانو علوم، سیستم های تجاری.

دانشگاه CentraleSupélec

 

برای ورود به این موسسه آموزشی نیز دارا بودن تسلط به زبان فرانسوی حرف اول را می زند. افراد علاقمند به حوزه تحقیقات و پژوهش بیشترین درصد افرادی را تشکیل می دهند که این انیستیتو تحقیقاتی را انتخاب می نمایند چرا که بهترین بستر برای رسیدن به هدف شان که تحقیق در زمینه های مختلف علمی باشد در این موسسه علمی مهیا است.

موسسه آموزش عالی (École normale supérieure de Lyon)

این موسسه آموزش عالی در سال 1880 تاسیس شده است و در رتبه 161 دانشگاه های جهان قرار گرفته است و همچنین رتبه پنجم در کشور فرانسه را دارد. دانشجویان و محققان از 78 کشور جهان در این موسسه آموزش عالی فعالیت می نمایند. دانشجویان برنامه های فردی طراحی می کنند و یک قرارداد مطالعه امضا می نمایند. آنها زمان خود را به آموزش و تحقیق در علوم و علوم انسانی (از مقطع لیسانس تا دکترا) اختصاص می دهند.

موسسه آموزش عالیlyon

 

آنها از تیمی با بیش از 500 محقق و همچنین دوره های تحقیقاتی مقدماتی در 30 آزمایشگاه و پلت فرم برای انجام پژوهش های خود بهره مند خواهند می گردند. این موسسه را باید بهترین فرصت برای به ثمر رساندن تحقیقات و پژوهش‌های علمی افراد دانست. زیرا بهترین امکانات در قالب آزمایشگاه های مجهز و اساتید برجسته در این موسسه آموزش عالی قرار دارند.

دانشگاه پاریس تک (Ecole des Ponts ParisTech)

دانشگاه پاریس تک با نام دیگر انیستیتو علم و فناوری پاریس نیز شناخته می شود. این دانشگاه دارای ۱۱ دانشکده مهندسی می باشد و مقصد بسیاری از افراد علاقه مند به رشته مهندسی است. دانشگاه پاریس تک از سال ۱۹۹۱ تا به اکنون مشغول فعالیت و پذیرش دانشجویان از سراسر دنیا می باشد.

دانشگاه پاریس تک

 

هم اکنون حدود ۱۲ هزار دانشجو که ۳۰ درصد از آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می دهد، در دانشگاه پاریس تک مشغول به تحصیل و آموزش می باشند. دانشگاه پاریس تک دارای تعداد زیادی از امکانات مختلف آموزشی نیز است. این دانشگاه در بین ۱۵ دانشگاه برتر اروپایی در زمینه تکنولوژی قرار گرفته است.

موسسه مطالعات سیاسی پاریس ( Paris Institute of Political Studies)

قدمت این موسسه را باید به اواخر قرن نوزدهم میلادی دانست و در حال حاضر دارای ۱۳۴۰۰ دانشجو می باشد. موسسه مطالعات سیاسی پاریس، بر اساس رتبه بند QS در جایگاه دویست و چهل و دوم قرار گرفته است. اگر بخواهیم شرح دقیقی از این موسسه بدهیم باید بگوییم که یک مرکز علمی معتبر در فرانسه می باشد که چندین کالج دانشگاهی معتبر را نیز تحت پوشش قرار داده است.

موسسه مطالعات سیاسی پاریس

 

۶ دانشکده حرفه‌ای و دانشکده دکترا و 7 پردیس، در این مرکز آموزشی مشغول به فعالیت می باشند. معروف ترین پردیس های در حال فعالیت انستیتو مطالعات سیاسی پاریس، پردیس دیزاین، نرماندی پردیس ریویزای و پردیس نانسی می باشد. افراد مشهور و صاحب نامی همچون: رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون، فرانسوا اولاند و.... از موسسه مطالعات سیاسی پاریس فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه پاریس (Université de Paris)

این دانشگاه با ادغام دانشگاههای پاریس دیدرو و پاریس دکارت شکل گرفته و این شکل گیری از سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است. از مهمترین رشته های تحصیلی در حال آموزش در دانشگاه پاریس می توان به رشته های پرطرفداری همچون: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، هنر و علوم انسانی، اقتصاد و علوم و فناوری اشاره نمود. دانشگاه پاریس بر اساس رتبه بندی معتبر qs در جایگاه ۲۶۱ قرار گرفته است. برای ورود به دانشگاه پاریس باید شهریه پرداخت کرد.

دانشگاه پاریس

 

از مزایای قابل توجه دانشگاه پاریس می توان به شهریه مقرون به صرفه آن اشاره نمود که برای مقطع لیسانس ۱۷۰ یورو، کارشناسی ارشد ۲۴۳ و مقطع دکترا ۳۸۰ یورو می باشد. همچنین افراد می‌توانند از بورسیه های تحصیلی مختلفی که در این دانشگاه قرار دارد با توجه به شرایط خود بهره مند شوند.

دانشگاه پانتئون سوربن (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)

این دانشگاه یکی از زیرشاخه های دانشگاه پاریس به حساب می آید و یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های فرانسه می باشد. قدمت دانشگاه پانتئون سوربن بسیار طولانی و در سال ۱۹۷۱ تا به اکنون می باشد. دانشگاه پانتئون سوربن از لحاظ جایگاه علمی بسیار بالا و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

دانشگاه پانتئون سوربن

 

رشته های متعددی از جمله: هنر، باستان شناسی، حقوق، اقتصاد، مدیریت، هنرهای تجسمی و غیره در دانشگاه پانتئون سوربن که جزو لیست دانشگاه های دولتی فرانسه است، تدریس می گردد. رتبه بندی دانشگاه پانتئون سوربن فرانسه بر اساس شاخصQS، ۲۲۸ می باشد. برای ورود به این دانشگاه، دارا بودن مدرک زبان فرانسه C1 ضروری است.

دانشگاه ENS پاریس ساکلی (ENS Paris-Saclay)

این دانشگاه نیز که از زیرشاخه های دانشگاه پاریس می باشد، در سال ۱۹۱۲ راه اندازی شده است. ۱۲ دپارتمان آکادمیک و ۱۳ لابراتور تحقیقاتی پیشرفته، این دانشگاه را تشکیل داده‌اند. دانشگاه پاریس ساکلی بر اساس رتبه بندی QS، در جایگاه ۲۹۱ فرا گرفته است و یکی از دانشگاه های معتبر کشور فرانسه به شمار می رود.

دانشگاه ENS پاریس ساکلی

 

یکی از مقصدهای مناسب برای مهاجرت دانشجویان به کشور فرانسه و تحصیل در این کشور، ورود به دانشگاه ساکلی پاریس می باشد. به خصوص برای افرادی که به تحقیق و پژوهش در زمینه علمی علاقه مند می باشند، دانشگاه پاریس ساکلی، بهترین فرصت برای رسیدن به هدف شان است.

دانشگاه های مهندسی فرانسه

رشته مهندسی یکی از اهداف پرتکرار دانشجویان برای مهاجرت به کشور فرانسه می باشد چرا که این رشته پرطرفدار در بهترین دانشگاه‌های کشور اروپایی فرانسه تدریس می شود. موسسات مختلف رتبه بندی جهانی نشان دهنده اعتبار و سطح بالای علمی دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی در فرانسه می باشد. دارا بودن شرایط ورود به دانشگاه های مهندسی فرانسه در بالاترین سطح خود، شانس افراد را برای اخذ پذیرش دوچندان می کند. افراد با توجه به انتخاب دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور فرانسه برای تحصیل در رشته مهندسی، شهریه و هزینه های تحصیل خود را مشخص می نمایند. دانشگاه های مهندسی فرانسه در دوره های دانشگاهی مانند لیسانس، فوق لیسانس و دکتری برنامه های تحصیلی ارائه می دهد. برترین موارد دانشگاه psl، دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه سوربن و دانشگاه پاریس هستند.

شرایط سنی تحصیل در فرانسه

قوانین شرایط سنی تحصیل در فرانسه برای اخذ پذیرش از موسسات آموزشی هیچگونه محدودیت سنی ندارد اما برای اخذ ویزا برای تحصیل کارشناسی در فرانسه بهتر است سن شما کمتر از 23 سال باشد و همچنین برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بهتر است  سن شما کمتر از 27 سال باشد. البته با سن بالاتر از سن اعلام شده نیز می توانید برای اخذ ویزا نیز اقدام کنید.

هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه

از اصلی ترین مسائل در انتخاب مقصد مهاجرت علاوه بر شرایط و رنکینگ دانشگاه های کشور، بررسی هزینه های تحصیل و زندگی در آن کشور می باشد. هزینه های تحصیل در فرانسه همانطور که در بخش های گذشته بیان شد با توجه به نوع دانشگاه می تواند بسیار متفاوت باشد. تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور که معمولاً به زبان فرانسوی می باشد معمولاً دارای هزینه بسیار پایینی بوده و سالانه به صورت میانگین در حدود 200-700 یورو متفاوت می باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی معمولاً در حدود سالی 8-15 هزار یورو با توجه به رشته و دانشگاه می توانند متغیر باشد. شایان ذکر است که بهترین مسیر ورود به دانشگاه های دولتی گذراندن دوره زبان در خود کشور فرانسه می باشد که سالانه در حدود 6-8 هزار یورو هزینه دارد و نیاز به مدرک A2 زبان فرانسه برای ورود به این دوره ها وجود دارد. هزینه های زندگی برای دانشجویان در فرانسه در حدود 800- 1000 یورو در ماه می باشد. این هزینه در پاریس بیشتر بوده و می تواند با توجه به محل اقامت و سبک زندگی دانشجو در بازه 1000-1800 یورو متغیر باشد. برخی از اصلی ترین هزینه های زندگی در فرانسه در جدول زیر نمایش داده شده است.

هزینه ها در ماه

قیمت به یورو

یک وعده غذا در رستوران ارزان

13.00

یک وعده غذای کومبو در مک دونالد

8.20

12 عدد تخم مرغ

3.01

شیر

0.99

یک کیلو برنج

1.83

یک کیلو سیب زمینی

2.84

یک کیلو پیاز

2.10

عضویت یک ماهه حمل نقل عمومی

57.00

عضویت یک ماهه در باشگاه ورزشی

36.15

 

بیشتر بدانید: دانشگاه بوردو فرانسه

هزینه های اجاره مسکن در کشور فرانسه به صورت میانگین در جدول زیر نمایش داده شده است.

هزینه ها در ماه

قیمت به یورو

هزینه اجاره یک واحد یک خوابه در مرکز شهر

682

هزینه اجاره یک واحد سه خوابه در مرکز شهر

1418

هزینه اجاره یک واحد یک خوابه در خارج از شهر

526

هزینه اجاره یک واحد سه خوابه در خارج از شهر

1021

 


سوالات متداول

✔️ شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های فرانسه چیست؟

دانشجویان با داشتن مدرک زبان فرانسوی متناسب با مقطع تحصیلی خود می توانند از سیستم آموزش رایگان فرانسه استفاده نموده و در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل نمایند.

✔️ آیا امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد؟

خیر. تمامی دانشگاه های رایگان این کشور فرانسوی زبان می باشند و برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان باید شهریه پرداخت نمایید که مقدار آن بسته به رشته و دانشگاه متفاوت می باشد.

✔️ هزینه های زندگی در فرانسه چقدر است؟

به طور معمول هزینه های زندگی در فرانسه برای یک دانشجو حدود 800 الی 1000 یورو می باشد که البته در شهرهای کوچک این هزینه می تواند کاهش یابد.

✔️ شرایط سنی در اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه تا چه میزان اهمیت دارد؟

دانشگاه ها معمولاً شرط سنی ندارند، اما دانشجویان لیسانس بعد از 23 سال، دانشجویان فوق لیسانس بعد از 30 سال و دانشجویان دکتری بعد از 35 الی 40 سال شانس کمتری برای اخذ ویزای تحصیلی خواهند داشت.

سخن پایانی

در مقاله دانشگاه های فرانسه سعی گردید نکات اصلی در خصوص تحصیل در فرانسه، رتبه بندی دانشگاه های فرانسه و معرفی دانشگاه فرانسه مورد تایید وزارت علوم بررسی گردد. دانشگاه های فرانسه دارای سابقه بسیار قدیمی و شهرت جهانی بسیار بالایی هستند و بزرگانی چون ماری کوری، پیر کوری و جان کلوین فارغ التحصیل دانشگاه های این کشور هستند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بسیار مناسب و تقریباً رایگان می باشد و هزینه های زندگی در این کشور به صورت میانگین برای یک دانشجو در حدود 800-1000 یورو در ماه می باشد. بهترین مسیر ورود به دانشگاه های دولتی این کشور در تمامی رشته ها و به خصوص رشته های پزشکی و پیراپزشکی ورود به وسیله دوره زبان در خاک فرانسه و در کالج های مورد قبول این کشور می باشد. اگر در پایان مطالعه این مقاله سوال و یا نکته ای در خصوص دانشگاه های فرانسه برای شما پیش آمد می توانید در بخش پرسش و پاسخ آن را مطرح نموده تا مشاورین موسسه در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند. موسسه ملک پور با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه مهاجرت تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری و دیگر طرق مهاجرت همواره تلاش نموده است که بهترین مسیرها را برای موکلین خود طراحی و انجام دهد تا موکلین به بهترین مسیر بتوانند به اهداف خود برسند. شایان ذکر شما عزیزان می توانید با تماس با دفاتر موسسه MIE و یا پر نمودن فرم تماس در وب سایت های موسسه از مشاوره رایگان مشاورین مجرب این موسسه بهره مند گردید و شرایط خود و خانواده خود را در انواع روش های مهاجرت بررسی نمایید.

امتیاز 4.45 از 5 ( 17 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
امین مصلح
سلام . ممنون بابت مقالات خوبتون. ایا تحصیل در دانشگاه های فرانسه در رشته های مهندسی بدون ازمون هست؟ برای دانشگاه های دولتی این کشور. فقط برای رشته های پزشکیش آزمون وجود داره؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
بله امکان اخذ پذیرش بدون ازمون ورودی هست
مجيد كاظمى
سلام ممنون از مقاله خوبتون در خصوص شهريه دانشگاه هاى فرانسه در رشته هاى پزشكى به زبان انگليسى ميشه اطلاعاتى رو بدين؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو تحصیل به زبان فرانسه رایگان است
مشاوره رایگان