تحصیل پزشکی در عمان

3 نظر

تحصیل پزشکی در عمان

تحصیل پزشکی در عمان، هزینه های تحصیل پزشکی در عمان و دانشگاه های معتبر پزشکی عمان در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. بسیاری از دانش آموزان ایرانی و یا سایر کشورهای خاورمیانه به دلیل نزدیکی به کشور عمان و همچنین نیاز به پزشک و پرستار در این کشور علاقمند به تحصیل پزشکی در عمان هستند. ما بر این باوریم که پیش از اقدام برای این کار می بایست اطلاعات کامل و جامع داشته باشیم. هزینه های تحصیل در دانشگاه های عمان در رشته پزشکی قابل توجه است، بنابراین پیش از اقدام برای تحصیل پزشکی در عمان می بایست به مقایسه این کشور با سایر گزینه های در سطح آن مثل مجارستان، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی و امریکایی پرداخت. برای ورود به رشته پزشکی در عمان قبولی آزمون ورودی پزشکی الزامی است. لذا دانش آموزان می بایست آمادگی شرکت در این آزمون را داشته باشند. این مقاله توسط کارشناسان و مشاورین موسسه ملک پور به نگارش درآمده است. شما عزیزان می توانید از طریق تماس با موسسه، از مشاوره رایگان بهره مند گردید. عناوینی که در این نوشتار به آن ها می پردازیم، عبارتند از:

  • تحصیل پزشکی در عمان و مقدمه ای بر آن
  • شرایط ورود به پزشکی در عمان
  • دانشگاه های پزشکی عمان
  • مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در عمان
  • هزینه های تحصیل پزشکی در عمان
  • سایر رشته های مرتبط پزشکی در عمان
    • پرستاری در عمان
    • داروسازی در عمان
    • دندانپزشکی در عمان
  • اخذ ویزای تحصیلی برای تحصیل پزشکی در عمان
  • کار پس از تحصیل پزشکی در عمان
  • هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در عمان
  • بورسیه تحصیلی در عمان
  • تحصیل تخصص پزشکی در عمان
  • پاسخ به سوالات رایج درباره تحصیل پزشکی در عمان
  • سخن پایانی در باب تحصیل پزشکی در عمان

تحصیل پزشکی در اسپانیا

شرایط ورود به پزشکی در عمان

برای ورود به رشته پزشکی عمان افرادی که دیپلم تجربی و یا لیسانس در رشته های علوم پایه یا علوم پزشکی دارند واجد شرایط هستند. مدرک تحصیلی متقاضی باید توسط OMSB(Medical Specialty Board)  شناخته و تأیید شود. پس از آن متقاضیان باید آزمون (IFOM) را با موفقیت پشت سر بگذرانند. پس از قبولی در آزمون ورودی پزشکی دانشجویان می بایست یک دوره 7 ساله رو برای اخذ مدرک پزشکی عمومی طی کنند. برای ورود به بیمارستانها و شروع حرفه پزشکی دانشجویان سال آخر دوره تحصیلی یک سال دوره کارآموزی را در مراکز درمانی عمان و تحت نظارت هیئت تخصصی پزشکی عمان میگذرانند. در واقع دوره 7ساله آموزش پزشکی 2 سال علوم پایه، 2 سال علوم بالینی و 2 سال آموزش عملی است که پس از 6 سال برای اتمام دوره آموزش پزشکی و اخذ مدرک فارغ التحصیلی می بایست دوره کارآموزی طی شود. البته گذراندن دوره آموزش پزشکی در عمان برای دانشجویان بین المللی کار چندان ساده ای نیست و دانشجویان بین المللی اجازه تحصیل رایگان در عمان را ندارند. دوره آموزش پزشکی در دانشگاه های بین المللی عمان به زبان انگلیسی برگزار می شود.

دانشگاه های پزشکی در عمان

برای تحصیل پزشکی در عمان شناخت دانشگاه های این کشور حائز اهمیت است. دانشگاه های بین المللی عمان مورد تأیید کشورهای اروپایی، کانادا، امریکا و استرالیا هستند؛ اما برای کار یا اقامت در این کشورها با مدرک پزشکی عمان می بایست مراحل معادلسازی انجام شود. دانشگاه پزشکی عمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم نموده اند؛ اما این امر در تمامی دانشگاه های پزشکی عمان امکان پذیر نیست. در جدول زیر به لیست دانشگاه پزشکی عمان و رتبه بین المللی هر یک اشاره شده است:

 

نام کالج یا دانشگاه پزشکی عمان

رتبه دانشگاه در کشور عمان

رتبه جهانی

دانشگاه سلطان قابوس

1

585

Higher College of Technology

2

1874

الموسانا کالج تکنولوژی

3

3290

دانشگاه آلمانی تکنولوژی در عمان

6

3757

کالج Majan

7

4789

کالج مدرن بیزینس و Science

10

7093

کالج Gulf

13

9697

کالج Muscat

14

9859

کالج پزشکی عمان

15

10052

Scientific College of Design

17

10943

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در عمان

برای تحصیل پزشکی در عمان و ورود به دانشگاه های پزشکی علاوه بر قبولی آزمون پزشکی مدارک زیر لازم است:

1.گذرنامه یا پاسپورت

2.گواهینامه پایان دوره متوسطه با دوره کارشناسی

3.مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 6.5) و یا زبان عربی

4.گواهی اثبات تمکن مالی برای گذراندن دوره پزشکی و پرداخت هزینه های زندگی دانشجو

5.فرم ارزیابی سلامت (AHA)

6.دو قطعه عکس

*زمان درخواست پذیرش در ماه نوامبر شروع و در ماه دسامبر پایان می یابد.

هزینه های تحصیل پزشکی در عمان

تحصیل پزشکی در عمان برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست و موظف هستند در دانشگاه های بین المللی تحصیل کنند. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های مختلف متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در دانشگاهها و کالج های پزشکی عمان سالیانه 9 تا 25 هزار دلار آمریکاست. هزینه تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه سلطان قابوس سالیانه 5 تا 7 هزار ریال عمان (13 تا 18 هزار دلار آمریکا) است. هزینه تحصیل در کالج پزشکی عمان سالیانه 9 هزار دلار آمریکاست. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه National university سالیانه 25 هزار دلار آمریکاست. با توجه هزینه بالای تحصیل پزشکی در عمان برای دانشجویان اروپایی و عدم اخذ اقامت دائم در این کشور شما می توانید پیش از اقدام کشورهایی مثل مجارستان، اسپانیا، کانادا و انگلیس را برای تحصیل پزشکی بررسی کنید. زیرا هم مدرک معتبر دریافت خواهید نمود و هم آینده اقامتی در اروپا درانتظار شماست.

تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل در فرانسه

رشته های مرتبط پزشکی در عمان

از بزرگترین دغدغه های متقاضیان مهاجرت تحصیلی به خصوص برای دانشجویان متأهل، امکان الحالق خانواده شامل همسر و فرزندان وی می باشد. چنانچه مستحضر هستید همراه در حقوق بین الملل به همسر و فرزندان زیر 18 سال اطلاق می شود. در مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل، امکان الحاق خانواده به صورت همزمان برای دانشجویان بین المللی وجود نخواهد داشت. این مسئله را شاید بتوان به عنوان یکی از بزرگترین معایب تحصیل در اسپانیا دانست. لازم به ذکر است که امکان الحاق همراه به متقاضی تحصیل در اسپانیا صرفاً در ابتدای مهاجرت تحصیلی وی وجود نخواهد داشت. وی پس از ثبت نام در دانشگاه و به محض آن که بتواند کارت اقامت دانشجویی دریافت نماید و مراحل مرتبط با باز کردن حساب بانکی و اجاره ملک جهت اسکان خانواده را انجام دهد، امکان درخواست برای پروسه الحاق به خانواده را خواهد داشت. این درخواست در سفارت اسپانیا می بایست ثبت شود و تنها در صورت اثبات رابطه زوجیت و با در دست داشتن مدارک رسمی امکان پذیر است.

پرستاری در عمان

موسسه پرستاری مسقط و موسسه پرستاری عمان (MNI) در حال حاضر بزرگترین مراکز آموزش پرستاری در عمان هستند. 10 موسسه و دانشگاه دیگر هم در مناطق مختلف رشته پرستاری را ارائه می کنند. دوره کارشناسی پرستاری 3_5 ساله است و در حال حاضر فقط دو مرکز آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری را ارائه می کند. البته به جز دوره کارشناسی دوره دیپلمای پرستاری هم بسیار پرطرفدار است که یک برنامه 3 ساله است و دانشجویان واحدهای آموزشی کمتری برای ورود به شغل پرستاری میگذرانند. در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی پرستار در عمان موقعیت های شغلی زیادی برای پرستاران خارجی وجود دارد و از طریق یک فرآیند ساده برای معادلسازی مدرک پرستاری امکان جذب نیروی کار فراهم شد است.  

داروسازی در عمان

کارشناسی داروسازی یک دوره 4ساله است که شهریه آن سالیانه 15 تا 20 هزار دلار آمریکاست. برنامه کارشناسی ارشد داروسازی 2 سال و دوره دکترای آن 3 ساله است. دانشگاه معروف سلطان قابوس هم دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارئه می دهد. برای ورود به شغل داروسازی در عمان می باید دوره کارآموزی را بگذرانید. با توجه هزینه بالای تحصیل در رشته داروسازی توصیه می کنیم دانشگاه های عمان را با دانشگاه های اروپایی یا کانادایی مقایسه کنید و پس از بررسی هزینه ها و رتبه دانشگاه ها تصمیم بگیرید.

دندانپزشکی در عمان

ODC برنامه 5 ساله آموزش دندانپزشکی است که پس از آن دانشجویان مدرک جراحی دندانپزشکی را اخذ می کنند. این برنامه مورد تأیید اروپا و انگلیس است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در عمان سالیانه 15 تا 25 هزار دلار است. البته تحصیل برای دانشجویان عمانی رایگان است و فقط دانشجویان بین المللی برای تحصیل دندانپزشکی در عمان موظف به پرداخت شهریه هستند. فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی برای ورود به کار در این رشته می بایست دوره کارآموزی را حداقل به مدت یک سال بگذرانند.

اخذ ویزای تحصیلی برای تحصیل پزشکی در عمان

برای اخذ ویزای تحصیلی عمان می بایست تأیید موسسه آموزشی را برای گذراندن دوره تحصیلی دیافت کنید و همچنین اثبات نمایید که تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه ها در طول تحصیل را دارید. ویزای تحصیلی شما از تاریخ صدور یک تا 2 سال معتبر است و پس از آن باید باید تأیید موسسه آموزشی برای یک سال دیگر تمدید شود. مدت اعتبار ورود برای دانشجو از زمان صدور ویزا 6 ماه است. پس از اتمام تحصیل در صورتی اجازه ادامه زندگی و کار در عمان را دارید که تأیید کارفرما را مبنی بر استخدام داشته باشید. ویزای شما به صورت الکترونیکی صادر و به پست الکترونیکی شما ارسال می گردد. درخواست شما برای ویزای تحصیلی عمان به صورت آنلاین و با ضمیمه مدارک زیر صورت می گیرد:

  • اسکن عکس با انداره 4*6 cm
  • فرم درخواست ویزا به زبان عربی یا انگلیسی
  • اسکن گذرنامه با اعتبار بیشتر از 6 ماه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • نامه تمکن مالی
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی در عمان

 

همچنین گواهی رزرو محل سکونت مثل خوابگاه یا هتل و رزرو بلیط را به همراه مدارک ارسال کنید.

کار پس از تحصیل پزشکی در عمان

دانشجویان خارجی پس از اتمام تحصیل پزشکی در عمان می توانند با نامه تأیید کارفرما مبنی بر استخدام حداقل به مدت یک سال اقامت خود را تمدید نمایند. البته طبق مصوبه دولت عمان برای کار دانشجویی دانشجویان ضمن تحصیل هم می توانند مشغول به کار شوند، البته در تعطیلات یا به صورت پاره وقت. پس از اتمام تحصیل دانشجویان فرصتی برای کاریابی ندارند و برخلاف کشورهای مهاجرپذیر مثل اتریش، آلمان، کانادا و سایر کشورهای اروپایی یا آمریکایی نمی توانند اقامت خود را برای کاریابی تمدید نمایند، لذا به محض فراغت از تحصیل می بایست نامه ای مبنی بر تأیید کارفرما برای تمدید اقامت و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در دست داشته باشند. توجه داشته باشید اقامت کاری در عمان بلند مدت نیست و شما می بایست پس از دو سال مجدد تأیید اداره کار و اداره مهاجرت را برای تمدید ویزا اخذ نمایید. در نمودار زیر نرخ بیکاری کشور عمان را در چند سال اخیر ملاحظه بفرمایید:

تحصیل پزشکی در عمان

توصیه می شود که پیش از هر گونه اقدام جدی در زمینه امر مهم و حیاتی مهاجرت، به تماشای محصول راهنمای گام به گام انتخاب مسیر مهاجرت نشسته و بهترین گزینه موجود و روش مهاجرتی را با توجه به شرایط فردی خود و خانواده محترمتان انتخاب نمایید. به اعتقاد ما تهیه این محصول، گام و خدمت بزرگی در راستای افزایش علم مهاجرت برای تمام افراد متقاضی و علاقمند می باشد و متقاضیان با مشاهده دقیق جزییات آن می توانند مشابه یک مشاور مهاجرتی مجرب، اطلاعات لازم را به دست آورند.

تحصیل پزشکی در عمان

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در عمان

هزینه تحصیل دندانپزشکی در عمان در دانشگاه های مختلف متفاوت است. همانطور که در بالا گفته شد، تحصیل برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست. حدود شهریه رشته دندانپزشکی 12 تا 20 هزار دلار در سال است که این شهریه در سال های مختلف تحصیل دندانپزشکی متفاوت استو دوره دندانپزشکی 5 سال است دانشجویان در سال های بالا می توانند در دوره های کارآموزی و مشاغل پاره وقت در بیمارستان ها درآمد اندکی داشته باشند.

بورسیه تحصیلی در عمان

برای دانشجویان داخلی و بین المللی برای تحصیل در عمان بورسیه ها کمک هزینه های زیادی در نظر گرفته شده است. بورسیه تحصیلی در عمان برای دانشجویان بین المللی یا داخلی به دو دسته تقسیم می شود:

  1. کمک هزینه تحصیلی برای معافیت پرداخت بخشی از شهریه
  2. بورسیه کامل که هزینه های سفر و اقامت دانشجو را نیز پوشش می دهد.

برای اخذ بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی در عمان رزومه تحصیلی و عملکرد شما در زمینه های علمی حائز اهمیت است. در زیر چند نمونه از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی را معرفی می کنیم:

 

بورسیه Benjamin A. Gilman

این بورسیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد درنظر گرفته شده و ارزش آن سالیانه تا 5.000 هزار دلار است.

جوایز David L. Boren

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی به شرط تحصیل همراه با خدمت اعطا می شود. به این معنا که دانشجویان پس از تحصیل موظف به خدمت و اشتغال در عمان هستند و اغلب برای مشاغل بلند مدت در نظر گرفته می شود. ارزش آن 26.000 دلار است.

 

همانطور که در ابتدای این بخش اشاره شد، برخی از بورسیه ها علاوه بر هزینه تحصیل، بخشی یا تمام هزینه زندگی در عمان را نیز پوشش می دهد. هزینه زندگی در عمان به طور میانگین بین 500 تا 700 دلار در ماه می باشد. لازم به ذکر است که واحد پول در این کشور، ریال عمان است؛ اما به منظور ارائه ملاک واحد به منظور سنجش میزان هزینه زندگی در عمان با دیگر کشورها، در معرفی هزینه زندگی در عمان از واحد دلار به جای ریال عمان استفاده شده است.

تحصیل تخصص پزشکی در عمان

در صورتی که شما یک پزشکی خارجی باشید و مدرک شما مورد تأیید برای کار در مراکز درمانی کشور عمان نباشد می بایست ابتدا مدرک خود را به تأیید نظام پزشکی عمان برسانید و پس از آن اجازه تحصیل در دوره تخصص پزشکی و یا کار در مراکز درمانی عمان را دارید. برای تأیید مدرک دکترای عمومی می بایست در امتحان OMSB شرکت کنید و پس از آن در مصاحبه نظام پزشکی عمان نمره قبولی کسب کنید. سه توصیه نامه از اساتیدی که مشغول به همکاری با آنها بوده اید و یا سه سال سابقه کار در حیطه پزشکی لازم است. تسلط به زبان انگلیسی یا عربی جزء الزامات شرکت در دوره تخصص پزشکی در عمان است. دوره تخصص پزشکی را می توانید در رشته های بیهوشی، بیوشیمی، پوست، طب اورژانس، E.NT، پزشک خانواده، تخصص جراحی، خون شناسی، بافت شناسی، چشم پزشکی، ارتوپدی، اطفال، رادیولوژی و روانپزشکی بگذرانید. دوره تخصص پزشکی در عمان برای پزشکان خارجی رایگان نیست، اما به دلیل تحصیل همراه با پژوهش یا کار پزشکان در طول طوره آموزش حقوق دریافت می کنند.


سوالات متداول راجع به تحصیل پزشکی در عمان

✅شرایط ورود به پزشکی در عمان چیست؟

برای ورود به رشته پزشکی در عمان می بایست لیسانس مرتبط داشته باشید و قبولی آزمون ورودی پزشکی را کسب نمایید.

✅هزینه تحصیل پزشکی در عمان چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در عمان سالیانه 9 تا 25 هزار دلار آمریکاست.

✅آیا تحصیل پزشکی در عمان محدودیت سنی دارد؟

خیر، هیچ محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی در عمان وجود ندارد.

✅هزینه های زندگی در عمان چقدر است؟

هزینه زندگی در عمان ماهیانه 600 تا 1000 ریال عمان است.

✅امکان اخذ اقامت پس از تحصیل پزشکی در عمان وجود دارد؟

اقامت دانشجویان پس از تحصیل به صورت موقت تمدید خواهد شد اما امکان اخذ اقامت دائم یا تابعیت در کشور عمان وجود ندارد.


_____________ سخن پایانی در باب تحصیل پزشکی در عمان _____________

شرایط ورود به پزشکی در عمان، تحصیل در رشته های مرتبط با پزشکی در عمان و  همچنین هزینه های تحصیل پزشکی در عمان را در این مقاله بررسی نمودیم. همانطور که در این مقاله شرح داده شد تحصیل پزشکی در عمان با مزایا و معایبی همراه است که یکی از مهمترین آنها هزینه بالای تحصیل پزشکی در عمان برای دانشجویان خارجی و پس از آن مسئله تمدید اقامت در این کشور است. بنابراین متقاضیان تحصیل پزشکی در عمان می توانند از گزینه های تحصیل رایگان پزشکی در اتریش و فرانسه و یا دیگر کشورهای معتبر استفاده نمایند که علاوه بر پرداخت هزینه متناسب با کیفیت آموزش، از مزایای آثار اقامت تحصیلی نیز بهره مند گردند. البته ناگفته نماند که بسیاری از پزشکان حاذق ما در مراکز درمانی و بیمارستانهای این کشور با حقوق و دستمزد قابل توجهی مشغول به کار هستند و همچنان کشور عمان با کمبود پزشک، پرستار، دندانپزشک و ماما مواجه است. در صورت نیاز به اخذ اطلاعات تکمیلی در زمنیه تحصیل پزشکی در کشور عمان، این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید با از طریق راه های تماس، با موسسه MIE تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان داشته باشید. همچنین شما عزیزان می توانید سؤالات یا پیشنهادات خود را در رابطه با تحصیل پزشکی در عمان ذیل همین مقاله مطرح نمایید. کارشناسان و متخصصین ما با کمال میل پاسخگوی شما عزیزان هستند.

امتیاز 5 از 5 ( 5 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
شاهین معرفت
سلام و احترام فراوان ممنون از مقاله کاملی که در مورد تحصیل پزشکی در عمان قراردادید. آیا مدارک تحصیلات پزشکی در عمان در ایران و یا کشور های اروپایی اعتبار دارد؟ آیا شما این کشور را توصیه می نمایید و یا گزینه های بهتری وجود دارد. با تشکر
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
باسلام و احترام بسته به دانشگاه ممکنه مورد قبول اروپا باشه یا نه. قطعا گزینه بهتر هست. مثل تحصیل رایگان در المان، اتریش، فرانسه و اسپانیا
M.m
باسلام واحترام.ببخشید یہ سوال داشتم واونم اینکہ کہ من ھمین امسال مدرک دیپلمم رو گرفتم ودرکنکور سراسری شرکت کردم ولی متاسفانہ قبول نشدم خواستم بدونم ایا برای من این امکان وجوددارہ کہ در رشتہ دندان پزشکی درعمال درھردانشگاھی تحصیل کنم؟مشکل ھزینہ ھم ندارم ؟ممنون میشم راھنمایی بفرمایید و شرایط رو بہ من بگید متشکر
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز شرایط شما بایستی با جزییات بیشتری بررسی گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با موسسه تماس بگیرید.
رسول وزیری
با درود 1- دخترم دانشجوی ترم 4 پزشکی در دانشگاه پیروگوف مسکو می باشد ، امکان مهاجرت به عمان یا کشورهای اروپایی یا کانادا و آمریکا که هزینه هاش ( شهریه و هزینه های جاری) کمتر باشد وجود دارد ، آیا واحدهای گذرانده اش پذیرفته می شود . 2- دختر دیگرم دانشجوی دکترای مهندسی شیمی در دانشگاه دولتی زاهدان می باشد ، میشه ویزای کاری در عمان یا کشورهای اروپایی و ... گرفت که همراه خواهرش باشد 3- خودم کارمند در شرف بازنشستگی هستم و خانمم معلم 20 سال کار هست ، برای ما هم امکان مهاجرت وجود دارد ؟؟؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز برای بررسی شرایط خود و دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02149196000 تماس حاصل نمایید.
مشاوره رایگان