مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی

محصولات مجموعه

تحصیل رایگان در آلمان

14 نظر

تحصیل رایگان در آلمان، مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان، بررسی مقاطع مختلف تحصیلی، مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آلمان در این نوشتار مورد تحلیل و بررسی علمی قرار خواهد گرفت. هر ساله دانشجویان زیادی از اقصی نقاط دنیا تمایل دارند تا تحصیلات خود را در کشور آلمان دنبال نمایند و از امکانات و شرایط مطلوبی که برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود استفاده نمایند. بسیاری از هموطنان ما نیز تمایل دارند تا از تحصیل رایگان در آلمان استفاده نموده و از این طریق به آلمان مهاجرت نمایند. در واقع این کشور به دلیل نظام آموزشی رایگان، شرایط مطلوب بازار کار، رفاه اجتماعی مطلوب مورد تقاضای بسیاری از افراد می باشد. با مطالعه دقیق این مقاله، پاسخ سوالات متعددی که در ذهن شما شکل می گیرد را دریافت خواهید نمود. ضمن اینکه اگر پس از مطالعه این نوشتار که به همت کارشناسان موسسه ملک پور تهیه شده است، سوالی در خصوص تحصیل رایگان در آلمان داشتید می توانید با مشاورین مجرب موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

ویدیو موسسه MIE در مورد تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان


 

موارد زیر در مقاله پیش رو بررسی شده است:

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان (پذیرش رایگان مستقیم و غیرمستقیم)

تحصیل رایگان در آلمان با توجه به شرایط خوبی که این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دارد همواره مورد توجه بسیاری از دانشجویان بوده و تقاضا برای ورود به دانشگاه های این کشور بالاست. دانشگاه های این کشور نیز از نظر سطح علمی رتبه های بسیار خوبی دارند و از امکانات مناسبی برای دانشجویان برخوردار هستند.

نکته دیگری که باعث ایجاد تمایل در دانشجویان برای تحصیل در این کشور می شود، بازار کار خوبی است که پس از تحصیل برای دانشجویان فراهم می باشد و اغلب به راحتی می توانند شغل مناسبی را بدست آورند. با توجه به اینکه زبان آلمانی برای مردم و دولت این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد، دانشجویانی که تمایل دارند تا به صورت رایگان در کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازند باید بتوانند مدرک زبان آلمانی کسب نمایند که البته سطح زبان لازم برای مقاطع و رشته های مختلف می تواند متفاوت باشد. البته تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های این کشور نیز امکان پذیر می باشد که رقابت برای دریافت پذیرش در آنها در دانشجویان بین المللی بسیار بالاست.

به طور کلی به منظور تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان، دو مسیر ورود مستقیم به دانشگاه و یا مسیر ورود به دوره زبان و فاندیشن (مقدماتی دانشگاه) و قبولی در تست زبان و دروس این دوره ها و سپس ورود به دانشگاه، پیش روی متقاضیان وجود دارد. با شرکت در دوره های زبان که هزینه آن بسته به فشرده یا عادی بودن آن متغییر می باشد و ادامه با حضور در دوره فاندیشن، سطح زبان و دروس پایه خود را تقویت کرده و به سطح مطلوب می رسانید و بدون نیاز به شرکت و پذیرش در کنکور، موفق به تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان خواهید شد. خبر خوب اینکه به دلیل اینکه وقت های سفارت آلمان خلوت شده زمان های نوبت دهی برای ویزای این کشور نرمال شده و دیگر مانند گذشته نیست که به دلیل صف های طولانی برای دریافت ویزا فرصت تحصیل را از دست دهید.

ویدیو موسسه MIE در مورد تحصیل مجانی در آلمان

تحصیل رایگان در مدارس آلمان

آموزش در آلمان همواره از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بوده و این کیفیت از کودکی برای فرزندان در نظر گرفته می شود تا آنها به شکلی اصولی آموزش ببنیند و رشد کنند. شرایط سنی تحصیل در آلمان برای کودکان در مقطع ابتدایی از سن 6 سالگی آغاز می شود که البته قبل از آن خانواده ها می توانند برای آموزش های اولیه و آمادگی آنان برای آموزش فرزندان خود را از 2 سالگی به مهدکودک و سپس پیش دبستانی بفرستند که این مدارس اجباری نبوده و مستقیماً به نظر خانواده ها بستگی دارد. از سن 6 سالگی دانش آموزان می توانند در 3 نوع مدرسه دولتی، خصوصی و بین المللی تحصیل نمایند که مدارس دولتی آلمان رایگان بوده و دانش آموزان بابت تحصیل در مدارس آلمان خصوصی و یا بین المللی باید شهریه پرداخت نمایند. زبان تدریس در اکثر این مدارس آلمانی می باشد به جز مدارس بین المللی که تدریس در آن به زبان انگلیسی صورت می پذیرد و زبان آلمانی در کنار سایر دروس به دانش آموزان آموزش داده می شود.

متقاضیان زیادی هر ساله تمایل دارند تا فرزندان خود را از سنین پایین برای تحصیل رایگان در آلمان به این کشور بفرستند، اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که تحصیل رایگان شامل حال دانش آموزانی است که به نحوی مقیم این کشور هستند. پس صرف تمایل فرزند به تحصیل در آلمان نمی تواند شرط کافی برای پذیرش وی در مدارس دولتی آلمان و ویزا شدن او شود و برای این کار باید قیومت شخص توسط یکی از بستگان درجه یک دانش آموز که مقیم آلمان است بر عهده گرفته شود. در غیر این صورت دانش آموز باید برای حضور در مدارس بین المللی اقدام نموده و شهریه پرداخت نماید.

Cedar Grove Elementary School

Spark M. Matsunaga Elementary School

Fox Chapel Elementary School

William B. Gibbs Jr.

Waters Landing Elementary School

Kingsview Middle School

Ronald A. Mcnair Elementary School

Great Seneca Creek Elementary School

تحصیل رایگان دبیرستان در آلمان

آلمان به عبارتی بهترین کشور در اروپا از لحاظ اقتصادی و به طبع ان رفاه عمومی است. از این رو تحصیل رایگان دبیرستان در آلمان هم دور از انتظار نیست، بخصوص که سطح معیار های اموزش و پرورش این کشور بسیار بالاست. با این تفاسیر طبیعتا بسیاری از متقاضیان مهاجرت به المان، این کشور را برای اینده روشن تر فرزندانشان انتخاب خواهند کرد. از طرف دیگر وقتی فرزند شما دارای مدرک پایان مقطع مقدماتی در این کشور باشد، راه برای تحصیل رایگان در آلمان برای مقاطع اموزش عالی، ان هم با شرایط بسیار اسان تر نسبت به دیگر مهاجرین که داری این شرایط نیستند، هموار خواهد شد. تحصیل رایگان دبیرستان در آلمان برای کودکان، از سن 10 سالگی که وارد دوره متوسطه می شوند، شروع می شوند. هر چند این موضوع در ایالت های برلین و براندنبورگ از 12 سالگی شروع می شود ادامه این مقطع بصورت تمام وقت تا 15 سالگی اجباریست، هرچند در ادامه می توانند تا سن 18 سال، به صورت پاره وقت یا تمام وقت به تحصیل ادامه دهند. دوره دبیرستان در آلمان، مانند مقاطع دیگر دارای مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی است، برای تحصیل در مدارس خصوصی، علاوه بر پرداخت هزینه، شخص باید با زبان المانی نیز اشنایی داشته باشد. اگر قصد دارید به زبان دیگری اقدام کنید، می بایست یکی از دبیرستان های بین المللی را برای تحصیل انتخاب کنید. لازم به ذکر است که استفاده از خدمات این موسسات اموزشی نیز غیر رایگان می باشد. اما دبیرستان های دولتی از این موضوع مستثنی بوده و فرزندان افرادی که بصورت قانونی مقیم المان هستند، می توانند تحصیل رایگان داشته باشند. زبان تدریسی در این مدارس نیز به زبان آلمانی بوده، و محصل باید به آن تسلط کامل داشته باشد. البته مواردی مانند فعالیت های فوق برنامه با سفر های تفریحی یا علمی شامل هزینه خواهند بود، هرچند دولت در این موارد به افراد کم بضاعت کمک های مالی ارائه می دهد.

تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان

متقاضیان زیادی از سراسر دنیا تمایل دارند تا پس از دریافت دیپلم و برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس به آلمان مهاجرت نمایند. این افراد می دانند که مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان در این مقطع می تواند دروازه ای برای ورود به بازار اشباع نشدنی کار آلمان باشد. البته علاوه بر این موضوع سطح آموزش بالا در این کشور می تواند پلی برای ارتقا فرد در تحصیلات بوده و شرایط را در پیشرفت تحصیلی و علمی نیز به همراه داشته باشد. تقریباً می توان گفت که دانشجویان برای تحصیل در این مقطع محدودیت زیادی برای رشته ندارند و می توانند متناسب با علاقه و سوابق علمی خود در رشته های مختلفی تحصیل نمایند. تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی به دو زبان آلمانی و انگلیسی صورت می پذیرد که البته تعداد دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می نمایند بسیار محدود می باشند و به همین دلیل دانشجویان می توانند با داشتن مدرک زبان B1 در دانشگاه های آلمانی و با داشتن مدرک زبان IELTS 6 برای پذیرش در دانشگاه های این کشور اقدام نمایند.

تحصیل کارشناسی در آلمان در بسیاری از رشته ها به مدت 4 سال به طول می انجامد، اما در این بین رشته هایی نیز وجود دارند که دانشجو با 3 سال تحصیل بتواند مدرک لیسانس دریافت کند. برای تحصیل در برخی دانشگاه ها و رشته ها نیز شرط معدل برای تحصیل در آلمان می تواند تاثیرگذار باشد. ذکر این نکته نیز ضروری است که شرایط سنی تحصیل در آلمان برای اخذ ویزا از اهمیت زیادی برخوردار است و دانشجویان با گپ بالای تحصیلی نسبت به مدرک دیپلم با ریسک ویزای بالایی مواجه خواهند شد.

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

این مقاله را از دست ندهید: تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

در این مقاله ما جوانب تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم را به شما خواهیم آموخت.

شرایط تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان

طبق نظام آموزشی کشور آلمان، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز برای دانشجویان در دانشگاه های دولتی رایگان می باشد. دانشجویان برای ادامه تحصیل در آلمان رایگان در مقطع فوق لیسانس نیاز دارند تا مدرک لیسانس خود را دریافت نموده باشند و سپس برای پذیرش در این مقطع اقدام نمایند. این دوره مانند بسیاری از کشورها عموماً 2 ساله بوده و رزومه، سطح زبان، نمرات مقطع لیسانس در پذیرش شخص تاثیر به سزایی دارد. در این مقطع نیز افراد باید متناسب با دانشگاه و زبانی که می خواهند تدریس کنند مدرک زبان ارائه نمایند که برای دانشگاه های آلمانی زبان متناسب با رشته و دانشگاه مدرک B1 یا B2 و برای دانشگاه های انگلیسی زبان IELTS 6.5 مورد نیاز است. داشتن رزومه قوی و نمرات عالی به دانشجویان کمک می کند تا در دانشگاه های سطح بالاتری پذیرش دریافت کرده و بتوانند از مزایای بیشتری بهره مند شوند.

اگرچه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان برای دانشجویان رایگان می باشد، اما در واقع هزینه ای در حدود 1.000 یورو در ابتدای کار جهت ثبت نام و پذیرش باید پرداخت نمایند. داشتن گپ تحصیلی نسبت به مقطع لیسانس در این مقطع نیز شانس ویزای دانشجو را کاهش می دهد.

تحصیل رایگان دکتری در آلمان

مانند سایر مقاطع تحصیلی که تا به اینجا بررسی شد، هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری نیز رایگان می باشد اما نکته مهمی که برای دریافت پذیرش در این مقطع وجود دارد یافتن استاد راهنما (سوپروایزر) می باشد که امر آسانی نیست و توانایی ها و رزومه شخص نقش اساسی در این پذیرش را دارد. دانشجویان برای تحصیل به زبان آلمانی اغلب باید در حد C1 و برای تحصیل انگلیسی در حد IELTS7 مدرک داشته باشند. داشتن مقالات علمی، نمرات کسب شده در مقاطع قبلی و سایر توانایی های شخص می تواند در پذیرش تحصیل دکترا در آلمان وی نقش پررنگی ایفا کند. البته موارد دیگری از جمله انگیزه نامه و توصیه نامه توسط تعدادی از اساتید گذشته شخص نیز می تواند در روند پذیرش برای شخص تسهیل گر بوده و موجب سهولت کار وی شود. طول این مقطع در کشور آلمان عموماً بسته به رشته ای که دانشجو در آن مشغول به تحصیل می شود می تواند بین 3 الی 5 سال باشد.

تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان

یکی از شروط برای اخذ پذیرش از دانشگاه های رایگان آلمان، مدارک زبان بوده زیرا با دانش زبان آلمانیست که اپلای بدون شهریه یا با هزینه کم ممکن می شود. تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان با شرکت در دوره های زبان میسر است. برای شرکت در این دوره ها مدارک اثبات تامین هزینه های زندگی برای یکسال لازم است. جهت اپلای این دوره ها سطوح A2 آلمانی لازم است. البته اپلای بدون مدرک زبان هم میسر است. موسسه MIE با تنظیم محصولی که لینک آن در ذیل در دسترس است مسیری جهت آغاز و تقویت دانش آلمانی در اختیار قرار داده است. در نهایت با داشتن نامه پذیرش دوره زبان آلمانی، دانشگاه رایگان و اثبات تمکن مالی است که این هدف محقق خواهد شد.

تحصیل رایگان در آلمان

آموزش فشرده و سریع زبان آلمانی

بررسی امکان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی

از میان صد ها دلیل برای انتخاب المان بعنوان یکی از بهترین کشور ها از جهت تحصیل، می توان به 400 هزار دانشجویی که این کشور را بعنوان مقصد خود انتخاب کرده اند اشاره کرد. در این بین، هرچند فراگرفتن زبان این کشور برای افرادی که قصد اقامت در آلمان را دارند نیاز مبرم به شمار می اید اما بدیهی است که متقاضیان خارجی مایل به تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی باشند. حال سوال اینجاست که ایا این امر ممکن است یا نه؟ خبر خوب این است که بله! با اینکه در اغلب موارد، رشته های موجود در 400 دانشگاه این کشور به زبان المانی ارائه می شود، اما 220 دانشگاه رشته هایی به زبان المانی برای دانشجویان از سراسر جهان تدارک دیده اند. خبر خوب تر اینکه، این امر برای تمام دانشجویان حتی متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا میسر و قابل استفاده است. فقط ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ از این قضیه مبرا بوده و از سال 2017 برای تحصیل دانشجویان به این شکل، نزدیک به 3000 یورو هزینه دریافت می کند.

رشته های تحصیلی رایگان در آلمان

یکی از سود و منفعت های مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان، برخورداری از مزیت تحصیل رایگان در این کشور می باشد و دانشجویان بین الملی در سراسر دنیا می توانند در تمام رشته هایی که در دانشگاه های دولتی آلمان ارائه می شود به طور رایگان و یا گاها با پرداخت مبلغی اندک، به تحصیل بپردازند. نود درصد رشته های دانشگاه دولتی آلمان رایگان تدریس می شود و بهترین رشته های تحصیلی در آلمان در سطح آموزش برتر را آن هم به صورت رایگان عرضه داشته تا استعداد و توانایی افراد، فدای مادیات نگردد. متقاضیان تحصیل در آلمان می توانند در رشته های فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم پزشکی و.... بدون پرداخت شهریه و یا هزینه دیگری، تحصیل نمایند. لازمه برخورداری از شرایط تحصیل رایگان در آلمان در رشته های تحصیلی و مقاطع مختلف، قبولی در آزمون، مصاحبه و دارا بودن دیگر شرایطی که هر دانشگاه وضع کرده، می باشد. افراد پس از عبور از فیلترهای نامبرده است که قادر به تحصیل رایگان در آلمان خواهند بود.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

بی شک تحصیل در رشته ای که آموزش در آن بیش از بقیه رشته ها به طول می انجام به صورت رایگان، بسیار جذاب و پرطرفدار خواهد بود. آموزش تحصیل پزشکی در آلمان در بالاترین سطح علمی و با بهترین امکانات اگر بصورت رایگان ارائه شود دیگر نقطه ضعف و یا موضوع ناراحت کننده ای را به جا نمی گذارد. این همان چیزی است که در دانشگاه های پزشکی با ارائه رایگان این رشته به همه متقاضیان تحصیل در آلمان، رخ داده است. برای بهره مندی از تحصیل رایگان پزشکی در آلمان، داشتن شرط معدل و یا قبولی در آزمون های ورودی و زبان سطح c1 ضروری می باشد.

تحصیل رایگان موسیقی در آلمان

هنر در کشور آلمان هم بسیار مورد توجه واقع شده و اساتید برجسته ای در بهترین دانشگاه، تحصیل موسیقی در آلمان را ارائه می دهند. در کنار دانشگاه های معتبر و پرافتخار، تحصیل رایگان نیز مزید بر علت شده تا توجه همه هنر دوستان و موسیقی دانان به کشور آلمان و دانشگاه های این کشور جلب شود. علاقه مندان به تحصیل رایگان موسیقی در آلمان می توانند پس از قبولی در آزمون های ورودی این کشور و تنها با پرداخت 1500 یورو در سال بگذرانند.

معرفی بورسیه تحصیلی رایگان المان به همراه شرایط پذیرش

متقاضیان زیادی در سراسر دنیا تمایل دارند تا در آلمان بورسیه تحصیلی دریافت نمایند و بتوانند از مزایای تحصیل رایگان در آلمان استفاده نمایند. به طور کلی دریافت بورسیه تحصیلی برای هر دانشجویی ایده آل می باشد اما اغلب بورسیه ها شرایط خاصی را دارند که از اصلی ترین های آن می توان به داشتن نمرات خوب و معدل بالا، مدرک زبان خوب، مقالات معتبر، رزومه قوی و قرار داشتن در سنین پایین تر اشاره نمود. برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بنیادها و سازمان های مختلفی وجود دارند که با پرداخت بخشی یا تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو از او حمایت می نمایند. اغلب بورسیه تحصیلی برای دوره های کارشناسی کمتر از دورهای کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته می شود. برخی از بورسیه تحصیلی در آلمان که دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند عبارتند از: DAAD، اراسموس، هانریش بل، انیشتین و ... . البته لازم به ذکر است که برخی از بنیادهای ذکر شده در تمامی مقاطع اقدام به پرداخت کمک هزینه به دانشجویان می نمایند و برخی دیگر در مقاطعی خاص این کار را انجام می دهند. در ادامه به دو بورسیه فول فاند آلمان اشاره می کنیم:

بورسیه DAD

بورسیه DAD نیز یکی دیگر از بورسیه تحصیلی رایگان المان است که توسط دولت المان تامین و برای تمام دانشجویان بین المللی قابل استفاده است. در این بورسیه علاوه بر تحصیل رایگان، هزینه مسکن و مبلغی نیز جهت کمک هزینه زندگی تقبل می شود. این تسهیلات برای دانشجویانی که در مقطع دکترا به تحصیل مشغول هستند تعلق می گیرد.

بورسیه SBW Berlin

بورسیه SBW Berlin یکی از بورسیه تحصیلی رایگان المان بوده و شامل دانشجویان غیر آلمانی نیز می شود. در این بورسیه، دانشجو معاف از پرداخت شهریه، و بابت مواردی مثل هزینه سکونت، هزینه زندگی و حتی سفر های تحقیقاتی را بطور کامل پوشش می دهد. این مورد برای تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل دسترسی است.

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

در این مقاله مطالب مفیدی در خصوص تحصیل رایگان در آلمان مطرح شد، اما در این بخش قصد داریم شما را با هزینه های دیگری که در این کشور برای دانشجویان وجود دارد آشنا نماییم. اگرچه هزینه تحصیل در آلمان در بسیاری از دانشگاه های دولتی رایگان است، اما باید در نظر داشته باشیم که دانشجویان این امکان را دارند تا با پرداخت شهریه متناسب با رشته و دانشگاهی که برای پذیرش اقدام می کنند نیز در این کشور تحصیل نمایند. اما علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی بخش مهم دیگری است که دانشجو قبل از اقدام باید آن را بررسی نماید. زندگی در آلمان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی برای یک نفر در حدود 1.000 تا 1.200 یورو می باشد، اما همانطور که مطلع هستید این مبلغ بسته به سبک زندگی، تفریحات، شهری زندگی و سایر عوامل می تواند تفاوت های بسیاری داشته باشد.

به عنوان مثال، زندگی در شهری مانند مونیخ به مراتب هزینه های بیشتری نسبت به شهرهای دیگر در این کشور برای شخص به همراه خواهد داشت. در ادامه قیمت بخشی از هزینه های روزمره به صورت حداقل، حداکثر و میانگین در قالب یک جدول تهیه شده است که در زیر این متن قابل مشاهده می باشد:

رستوران ها (یورو)

موضوع بررسی

حداقل قیمت

حداکثر قیمت

میانگین

وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت

8

14

10

غذا در مک دونالد و یا رستوران مشابه

99/6

50/8

8

کاپوچینو

2

20/3

71/2

کوکا و پپسی (بطری 0.33 لیتری)

30/1

3

29/3

آب (بطری 0.33 لیتری)

1

80/2

92/1

بازار و احتیاجات روزانه (یورو)

موضوع بررسی

حداقل قیمت

حداکثر قیمت

میانگین

شیر (1 لیتر)

62/0

1

72/0

نان شیرینی (500 گرم)

94/0

2

44/1

برنج (1 کیلوگرم)

20/1

79/2

08/2

تخم مرغ (12 عدد)

43/1

60/2

83/1

سینه مرغ (1 کیلوگرم)

5

99/9

83/7

گوشت گاو (1 کیلوگرم)

80/8

15

50/10

سیب (1 کیلوگرم)

99/1

99/2

29/2

موز (1 کیلوگرم)

19/1

2

52/1

پرتقال (1 کیلوگرم)

33/1

99/2

93/1

سیب زمینی (1 کیلوگرم)

80/0

2

14/1

گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)

99/0

70/1

26/1

آب (بطری 1.5 لیتری)

20/0

80/0

39/0

                                                   حمل و نقل (یورو)                     

موضوع بررسی

حداقل قیمت

حداکثر قیمت

میانگین

بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی

30/2

3

70/2

تاکسی (1 کیلومتر)

70/1

50/2

2

بنزین (1 لیتر)

30/1

55/1

42/1

کار دانشجویی در آلمان

در ادامه مبحث تحصیل رایگان در آلمان به شرایط کار برای دانشجویان در مقاطع مختلف در این کشور می پردازیم. اغلب دانشجویان بین المللی برای جبران بخشی از هزینه های زندگی خود تلاش می کنند تا شغلی بدست آورند. البته طبق قوانین کار دانش آموزان زیر 18 سال در این کشور اجازه انجام کار ندارند اما این اجازه برای دانشجویان وجود دارد تا بسته به مقطعی که مشغول به تحصیل هستند بتوانند ساعاتی را در هفته به انجام کار پاره وقت بپردازند. میزان مجاز کار ضمن تحصیل در آلمان برای دانشجویان مقطع لیسانس 10 ساعت، دانشجویان فوق لیسانس 20 ساعت و دانشجویان مقطع دکتری 30 ساعت در هفته می باشد و اجازه کار بیش از این میزان برای آنها مقدور نمی باشد. در بسیاری از موارد دانشگاه ها برای یافتن کار به دانشجویان کمک می کنند تا بسته به توانایی های دانشجو شغلی بدست آورد. ضمن اینکه میانگین دستمزدی که برای کار به دانشجویان پرداخت می شود حدود 10 یورو در ساعت است. قطعاً آشنایی به زبان آلمانی نیز می تواند نقش تاثیرگذاری در نوع شغل اکتسابی برای شخص داشته باشد.

بررسی ویزای همراه آلمان

بسیاری از افراد که مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان دارند متاهل بوده و دارای همسر و فرزند می باشند و از این رو تمایل دارند تا اعضای خانواده خود را نیز به این کشور آورده و در کنار آنها زندگی کنند. این افراد می توانند طبق قانون الحاق خانواده تقاضای پیوستن اعضای خانواده خود را بدهند تا آنها نیز به آلمان بیایند. اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال بوده و شامل پدر، مادر و یا سایر اعضای خانواده نمی گردد. پس عزیزانی که تصور می کنند از طریق تحصیل فرزند می توانند ویزای کشور آلمان را برای خود و سایر اعضای خانواده دریافت کنند باید به این نکته توجه کنند که این امر امکان پذیر نمی باشد. در برخی کشورها امکان ورود همزمان شخص اصلی و همراه وجود دارد، اما آلمان این شرایط را نداشته و ابتدا باید شخص اصلی به این کشور وارد شود و بعد از حدود 2 تا 3 ماه درخواست الحاق را ارسال کند.

البته خود ویزای همراه آلمان نیز الزاماتی دارد که شخص همراه باید برای دریافت ویزا آنها را رعایت نموده و مدارک آن را تهیه نماید. به عنوان مثال شخص باید نشان دهد که هزینه زندگی برای یک سال به عنوان همراه را در حساب خود دارد و مشکل مالی برای این کار وجود ندارد.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

معرفی دانشگاه های رایگان در آلمان

همانطور که در عناوین قبل عنوان شد، کشور آلمان به سطح نظام آموزشی خود بسیار اهمیت می دهد و به همین دلیل سطح دانشگاه ها در این کشور بسیار بالا بوده و تعداد زیادی از این دانشگاه ها جزو بهترین دانشگاه های دنیا می باشد. در واقع تحصیل رایگان در آلمان و آن هم در دانشگاهی با رتبه بالا می تواند آرزوی دست یافتی بسیاری از دانشجویان باشد که رسیدن به آن می تواند تضمینی برای آینده آنها به شمار آید.  طی بررسی های انجام شده لیستی از برترین دانشگاه های این کشور که دارای رتبه های عالی در سطح جهان می باشند را تهیه نموده ایم که بر اساس رتبه اکتسابی آنها در جدول زیر به نمایش در آمده است:

رتبه در آلمان

رتبه جهانی

نام دانشگاه

1

32

LMU Munich

2

43

Technical University of Munich

3

44

Heidelberg University

4

74

Humboldt University of Berlin

5

80

Charité - Universitätsmedizin Berlin

6

86

University of Freiburg

7

91

University of Tübingen (دانشگاه توبینگن)

8

99

RWTH Aachen University

9

105

University of Bonn (دانشگاه بن)

10

117

Free University of Berlin

11

125

University of Göttingen (دانشگاه گوتینگن)

12

141

Ulm University

13=

149=

Technical University of Berlin (دانشگاه فنی برلین)

13=

149=

University of Hamburg

15=

157=

TU Dresden (دانشگاه فنی درسدن)

15=

157=

University of Cologne

15=

157=

University of Mannheim

18

163

University of Würzburg

19

166

Bielefeld University

20

175

Karlsruhe Institute of Technology

دانشگاه اشتوتگارت آلمان

یکی از دانشگاه هایی که در لیست تحصیل رایگان آلمان قرار گرفته، دانشگاه اشتوتگارت می باشد که سال تاسیس آن به سال 1829 باز می گردد. این دانشکاه متشکل از دانشکده های معماری، مهندسی، شیمی، زمین شناسی، علوم انسانی، کامپیوتر، مدیریت، اقتصاد و... می باشد. دانشجویان تحصیل در دانشگاه اشتوتگارت به جز پرداخت هزینه های حمل و نقل، کارت دانشجویی، هزینه ممیزی و... که روی هم رفته 350 یورو برای هر ترم می باشد، هزینه تحصیل پرداخت نخواهند کرد.

دانشگاه مانهایم آلمان

مخفف دانشگاه مانهایم، UMA می باشد که در رتبه 706 ام بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته و تحصیل در همه رشته های دانشگاه مانهایم، کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای امکان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان را فراهم آورده و این شرایط برای دانشجویان بین المللی نیز وجود دارد. تنها هزینه ای که دانشجویان بین المللی باید در این دانشگاه پرداخت نمایند، هزینه اتحادیه دانشجویی می باشد.

دانشگاه برمن آلمان

دانشگاه دولتی برمن آلمان نقش بسزایی در رسیدن افراد به تحصیل رایگان در آلمان ایفا می کند، زیرا این دانشگاه معتبر نیز خدمات خود را تقریبا به صورت رایگان ارائه می دهد و تنها در سال مبلغ 1000 دلار را از دانشجویان اخذ می کند که این مبلغ را نباید به حساب شهریه دانشگاه گذاشت. افراد پس از ارائه رزومه و عملکرد تحصیلیشان، می توانند تحصیلات خود را در دانشگاه برمن آلمان، آغاز نمایند.

دانشگاه کلن آلمان

متقاضیان بهره مندی از تحصیل رایگان آلمان، برای ورود به دانشگاه دولتی و رایگان کلن آلمان، مسیر سختی را پیش رو نخواهند داشت و تنها با شرکت در آزمون FSP قادر به ثبت نام در دانشگاه کلن در مقاطع مختلف می باشند. همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی برای ورود به این دانشگاه مانند تمام دانشگاه های آلمان، الزامی است.

دانشگاه هامبورگ آلمان

تحصیل در دانشگاه هامبورگ تحت عنوان تحصیل رایگان در آلمان رقم می خورد و برای برخورداری از چنین مزایایی، قبولی در سیستم دوترمی دانشگاه، کفایت می کند. متقاضیان تحصیل رایگان در دانشگاه هامبورگ، برای مقطع لیسانس یا فوق لیسانس باید از طریق درگاه آنلاین دانشگاه، به هدف خود دست یابند. وجود مدرک تسلط زبان آلمانی و انگلیسی برای ورود به این دانشگاه، از شرایط اصلی به شمار می رود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

دانشجویانی که قصد تحصیل رایگان در آلمان در هر مقطعی را دارند باید مدارک مورد نیاز برای آن را دانسته و آن را آماده نمایند. نکته ای که در پذیرش دانشگاه های آلمان وجود دارد این است که مدارک مورد نیاز برای رشته ها و بخصوص دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. البته بیشتر این تفاوت ها در جزئیات مدارک می باشد و در کلیات غالباً مشابه هستند. به طور مثال برخی دانشگاه مدرک زبان آلمانی و برخی دیگر مدرک زبان انگلیسی نیاز دارند و در نمره زبانی که شخص ارائه می دهد نیز با هم تفاوت دارند. یکی از نکات بسیار مهم در اخذ ویزای تحصیلی آلمان، اهمیت سن و میزان گپ تحصیلی است. به طور کلی متقاضیان باید مدارک زیر را برای دریافت پذیرش به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند تا دانشگاه پس از بررسی مدارک، پذیرش شخص را قبول یا رد نماید:

  • ترجمه مدارک تحصیلی قبلی برای هر مقطع به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • مدرک زبان مورد تایید سفارت آلمان و دانشگاه (آلمانی یا انگلیسی بنا به درخواست دانشگاه)
  • انگیزه نامه
  • رزومه
  • توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی

موقعیت کار پس از تحصیل رایگان در آلمان

همان طور که مستحضر هستید، اقامت تحصیلی در اغلب کشور های دنیا از جمله آلمان یک اقامت موقت بوده و تا پایان دوره تحصیل معتبر می باشد. این نوع اقامت هیچ اثری برای اقامت دائم و یا حتی تابعیت شخص ندارد اما برای کار پس از تحصیل در آلمان، به شخصی که تحصیل خود را در آلمان به پایان برساند، این اجازه داده می شود که برای مدت 6 الی 12 ماه اقامت خود را تمدید نماید و به دنبال کار بگردد. حال این سوال به وجود می آید که آیا افرادی که در رشته مهندسی تحصیل نموده اند می توانند در این مدت شغل مناسبی پیدا کنند؟ باید گفت که فارغ التحصیلان رشته ها من جمله رشته های مهندسی شانس بسیار بالاتری برای یافتن کار دارند چون که کشور آلمان در رشته های مهندسی، IT و ... با بحران نیروی کار مواجه است و این موضوع باعث می شود تا افراد به راحتی بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند.

البته دانستن زبان آلمانی و داشتن توانایی های دیگر می توانند به این افراد برای قرار گرفتن در موقعیت شغلی بهتر کمک کند. جالب است بدانید که نرخ بیکاری کشور آلمان در شرایط کرونا تنها 4 درصد بوده است و نیاز شدیدی به نیروی کار ماهر دارد. در نمودار زیر نرخ بیکاری این کشور قابل مشاهده می باشد که همواره در حال کاهش می باشد:

نمودار نرخ بیکاری در آلمان


بنرهای مورد نیاز

سوال: با سلام. دانشجوی سال اخر دکتری صنایع غذایی در دانشگاه ازاد ممقان هستم. ۳۳سال سن دارم. آیا میتونم ‌برای پست داک به آلمان برم؟

جواب:


⬅️ چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در باب تحصیل رایگان در آلمان هستید، اینجا کلیک کنید ➡️

توصیه می شود پیش از هر اقدامی در زمینه امر خطیر مهاجرت و اصولاً تحصیل در آلمان، در خصوص روش های اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان و قریب به هفتاد کشور دیگر در جهان، محصول ویدیویی مسیر سبز مهاجرت را تهیه کرده و با مشاهده آن، شرایط خود را برای مهاجرت به تمامی کشور ها بررسی نمایید. بدین ترتیب شما می توانید با آگاهی کامل و همانند یک مشاور مجرب در این زمینه، نسبت به امور مربوط به مهاجرت خود تصمیم گیری نموده و اقدام بفرمایید.


پاسخ به سوالات رایج درباره تحصیل رایگان در آلمان

آیا تحصیل در آلمان رایگان است و برای ایرانیان نیز وجود دارد؟

بله، شما با داشتن مدرک زبان آلمانی و سایر شرایط مورد نیاز مطابق با مقطع و رشته تحصیلی خود می توانید برای تحصیل رایگان در این کشور اقدام نمایید.

آیا تحصیل رایگان در آلمان هزینه های جانبی نیز دارد؟

مدرک زبان مورد نیاز متناسب با مقطع تحصیلی متفاوت است، اما شما حداقل برای دوره کارشناسی باید مدرک B1 ارائه نمایید.

حداقل مدرک زبان برای تحصیل به زبان آلمانی در این کشور چطور باید باشد؟

بله، برای مقطع لیسانس ۱۰ ساعت و در مقطع فوق لیسانس ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارید.

امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی نیز در آلمان وجود دارد؟

بله، برخی از دانشگاه های دولتی این کشور به زبان انگلیسی تدریس می نمایند که شما می توانید با پذیرش در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی تحصیل نمایید.

✅ چرا تحصیل در آلمان رایگان است؟

المان جز کشور های توسعه یافته با نرخ رشد پایین است و نیاز به مهاجرین بخصوص متخصص دارد. از این رو دولت این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است تا بتواند با مشکلات موجود، مقابله کند.

✅ بورسیه تحصیلی رایگان المان در چه مقاطعی ارائه می گردد؟

بورسیه تحصیلی رایگان المان در تمامی مقاطع من جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارئه می شود.

✅ ایا تحصیل رایگان در آلمان با مدرک دیپلم ممکن است؟

در صورتی که مدارک مورد نیاز از قبیل، مدرک زبان المانی را در دست داشته باشید، و آزمون های مربوطه را پشت سر بگذارید، این امر امکان پذیر خواهد بود.

✅ ایا مهاجران ایرانی قادر به اخذ پذیرش دانشگاه های رایگان آلمان در مقطع کارشناسی ارشد هستند؟

این عزیزان هم مثل دیگر مهاجرین از سراسر جهان، قادرند با فراهم کردن ملزومات تحصیل رایگان، که در این مقاله به ان اشاره شد، این امر را عملی کنند.

 


____________ سخن پایانی در باب تحصیل رایگان در آلمان____________

تحصیل رایگان در آلمان، اخذ پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان، برترین دانشگاه های این کشور به طور کامل برای شما عزیزان مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گرفت. اگرچه تحصیل رایگان در آلمان شرایط مناسبی را برای دانشجویان فراهم می کند تا با صرف هزینه های پایین تر به تحصیل بپردازند اما متقاضیان باید در نظر داشته باشند که برخی موارد می تواند کار را برای دانشجویان سخت نماید. از جمله مواردی که برای تحصیل در آلمان مورد نیاز است تسلط بر زبان آلمانی می باشد و علاوه بر آن می توانیم به تایم سفارت نیز اشاره نماییم که کار را برای ایرانیان دشوار نموده است. همچنین شرایط سنی و گپ تحصیلی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این ویزا می باشد. این در حالی است که بسیاری دیگر از کشورها همچون اتریش، سوئد، دانمارک، هلند و ... شرایط پذیرش بهتری داشته و شرایط اخذ ویزای بهتری نیز دارند. این مقاله طبق تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان موسسه ملک پور به نگارش در آمده است. در صورتی که پرسشی در خصوص تحصیل رایگان در آلمان یا موضوعات مرتبط دارید می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده نمایید. ضمناً شما می توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خود در خصوص تحصیل رایگان در آلمان و سایر کشورها را در پایان همین مقاله بنویسید و درکوتاه ترین زمان ممکن، پاسخ سوال خود را دریافت نمایید.

امتیاز 4.78 از 5 ( 18 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
عباس ثابت قدم
سلام و عرض ادب ، ممنون از مقاله خوبتون در خصوص تحصیل در آلمان - من فوق لیسانس دارم و 30 ساله هستم آیا می توانم مجدد برای مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های انگلیسی زبان اقدام کنم؟ آیا برای اقدام باز هم وقت سفارت طولانی است؟ بسیار متشکرم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب برای تحصیل در دانشگاههای انگلیسی با ارائه ایلتس 6 می توانید تحصیلات خود را ادامه دهید طبق آخرین تغییرات اگر از یک دانشگاه معتبر پذیرش بگیرید می توانید در عرض 4 تا 5 ماه وقت سفارت بگیرید.
قاسم احمدی
سلام و تشکر از مقاله خوبتون در مورد تحصیل رایگان در آلمان، من قصد ادامه تحصیل در آلمان دارم ولی هنوز شروع به زبان آلمانی نکردم. آیا برای مقطع فوق لیسانس می توانم بیایم در آلمان و زبان بخوانم و سپس وارد دانشگاه های رایگان شوم؟ اگر دانشگاه انگلیسی زبان مثلا خصوصی بیایم وقت سفارت سریع تر خواهد بود؟ خیلی متشکرم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب اگر شما زبان آلمانی در حد B2داشته باشید می توانید تحصیل رایگان داشته باشید. طبق قوانین جدید اگر از یک دانشگاه معتبر پذیرش داشته باشید ممکن است وقت سفارت زودتر هم داده شود.
Reza
ضمن خسته نباشید میخواستم بدونم که آیا امکان این وجود داره که بدون یاد گرفتن زبان آلمانی و فقط با داشتن آیلتس و این کشور تحصیل کرد و کار پیدا کرد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. دوست گرامی دانشگاه های انگلیسی زبان نیز در این کشور وجود دارد که با توجه به اینکه تعدادشان محدودتر است شانس پذیرش شما قدری کمتر می باشد. اما برای کار در این کشور بهتر است حتما به زبان آلمانی آشنایی داشته باشید.
آیخان عرفام
سلام وقت تون بخیر من فارغ مدرسه هستم وسه سال دانشگاه هم خواندم توکشورم میخام به بورسیه تحصلی رایگان آلمان ثبت نام کنم آیامیتونم ثبت نام کنم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب دوست عزیز بهتر بود شرایط سنی و میزان پشتوانه مالی خود را میفرمودین با تقویت زبان میتوانید اقدام نمایید پیشنهاد میکنم با مشاوران موسسه ملک پور تماس بگیرید تا شما را کامل راهنمایی کنند
Peyman
خب من می‌خوام هزینه کم باشه یا حتی رایگان،ولی ترکیه و قبرس هزینه بالاست ، میشه من لیسانس حقوق دارم ، در دانشگاه معتبر یک کشور دیگه مثلا ارشد سم شناسی بخونم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
برای تحصیل رایگان می تواید برای کشورهایی مانند آلمان اسپانیا فرانسه ایتالیا و ... اقدام نمایید
Peyman
سلام من رشته دبیرستان علوم انسانی خواندم،لیسانس حقوق دارم ، میتونم برای لیسانس در رشته دارو سازی تحصیل کنم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز شما می توانید در کشورهایی مانند قبرس جنوبی و ترکیه که روی سن و گپ تحصیلی حساس نیستند تحصیل نمایید
Peyman
خب من می‌خوام هزینه کم باشه یا حتی رایگان،ولی ترکیه و قبرس هزینه بالاست ، میشه من لیسانس حقوق دارم ، در دانشگاه معتبر یک کشور دیگه مثلا ارشد سم شناسی بخونم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
برای تحصیل رایگان می تواید برای کشورهایی مانند آلمان اسپانیا فرانسه ایتالیا و ... اقدام نمایید
ماریا
سلام، آیا تحصیل رایگان در آلمان فقط به زبان آلمانی است؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. خیر، برخی از دانشگاه های این کشور برخی از رشته ها را به زبان انگلیسی و به صورت رایگان ارائه می نمایند.
طاهری
سلام و عرض ادب میخواستم بپرسم که هزینه تحصیل در مدارس آلمان به چه میزان هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز هزینه تحصیل و زندگی در مدارس بین المللی حدود ۴۰ هزار یورو به بالا می باشد.
ریحانه
سلام. من ۱۷ سالمه میخوام برای دوره زبان آلمانی شرکت کنم. هزینش چقدر میشه و اینکه میتونم بعدش از همونجا پذیرش دانشکاه بگیرم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در صورتی که دیپلم خود را گرفته اید می توانید در دوره های زبان ثبت نام نمایید که حدود ۶ تا ۹ هزار یورو هزینه تحصیل می باشد. پس از اتمام تحصیل شما می توانبد در کالج و دانشگاه مشغول به تحصیل شوید‌
سحر
سلام، آیا تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی هم ممکنه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب بله مخاطب عزیز بعضی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی به صورت رایگان می‌باشند
سجاد
سلام وعرض ادب بنده 19 سالمه رشته علوم تجربی درس خوندم سطح زبان المانی در حد آیلتس B2 معدلم 19.5 آیا میتونم تحصیل رایگان داشته باشم در آلمان ؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در صورت قبولی در دانشگاه دولتی در ایران می‌توانید اقدام به اخذ پذیرش در اتریش نمایید.
سمیرا خالدی
سلام من 37 سالمه و ارشد مهندسی پزشکی دارم، شنیدم میگن سنم برای آلمان ریسک داره. آیا میتونم اقدام کنم چون زبان آلمانی رو خوب بلدم و هدفم تحصیل هست.البته اگر روش های دیگه ای هم هست خوشحال میشم راهنمایی کنید.
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در حال حاضر از طریق روش‌هایی مانند کاری و یا ثبت شرکت نیز می‌توانید اقدام به اخذ اقامت نمایید. پیشنهاد می‌شود برای دریافت مشاوره با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید.
کلهر
سلام. خدا قوت. من زبان انگلیسیم خوبه و الان توان زبان آلمانی خوندن ندارم واقعا. خواستم ببینم میشه بیام آلمان به زبان انگلیسی برنامه نویسی بخونم و به همین زبان کار پیدا کنم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز امکان اخذ پذیرش برای دوره زبان وجود دارد پیشنهاد می‌شود. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با موسسه تماس حاصل نمایید.
Gohar
سلام و خسته نباشيد براي تحصيل كارشناسي ايا ميشه دوره زيان رو در خوده المان گذروند؟؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله، ولی باید در حد A2 یا B1 داشته باشید و برای تکمیل زبان بتوانید دوره زبان دریافت کنید.
مشاوره رایگان