اقامت پس از تحصیل در آلمان

1 نظر

یکی از موضوعات اساسی که ذهن دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت می نمایند را مشغول می کند، اقامت پس از تحصیل در آلمان است. در واقع دانشجویان می خواهند بدانند که پس از فارغ التحصیلی از چه روش هایی می توانند اقامت خود در این کشور را تمدید نمایند و پس از آن اقامت دائم و حتی پاسپورت آلمان را دریافت نمایند. متقاضیان تحصیل در آلمان می دانند که با توجه به کیفیت زندگی در آلمان، وضعیت اقتصادی و بازار کار این کشور و البته نظام آموزشی بسیار عالی آن می تواند زمینه ساز یک زندگی عالی برای آنان باشد. با توجه به این شرایط بر آن شدیم تا در خصوص اقامت پس از تحصیل در آلمان تحقیقاتی انجام دهیم و در خصوص موارد متعددی از جمله روش های کار، سرمایه گذاری و سایر روش های اقامت پس از تحصیل در آلمان مواردی را با شما به اشتراک بگذاریم. در واقع موسسه ملک پور این مقاله را به منظور آشنایی شما با اقامت پس از تحصیل در آلمان و کیفیت و هزینه زندگی دانشجویی آلمان تهیه نموده است تا پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشد. شما می توانید پس از مطالعه این مقاله به منظور بررسی شرایط خود و یا پرسش سوالاتتان با مشاورین کارآزموده موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده نمایید.

  • شرایط کلی اقامت پس از تحصیل در آلمان
  • اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار چگونه است؟
  • بررسی وضعیت قوانین کار پس از تحصیل در آلمان
  • نرخ بیکاری و بازار کار آلمان چگونه است؟
  • مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022
  • نحوه کاریابی پس از تحصیل به همراه معرفی مؤسسات کاریابی در آلمان
  • اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق روش های سرمایه گذاری
  • اقامت پس از تحصیل در آلمان از سایر روش ها
  • سوالات متداول در زمینه اقامت پس از تحصیل در آلمان
  • سخن پایانی در باب اقامت پس از تحصیل در آلمان

تحصیل مهندسی در قبرس

اقامت پس از تحصیل در آلمان

شرایط کلی اقامت پس از تحصیل در آلمان

قبل از اینکه بخواهیم به جزئیات در مورد اقامت پس از تحصیل در آلمان بپردازیم بهتر است به طور کلی ببینیم آیا اصلاً امکان دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان برای دانشجویان امکان پذیر است؟ همانطور که می دانید دانشجویان با گذراندن دوران تحصیلی به راحتی نمی توانند به اقامت دائم و سپس تابعیت دست پیدا کنند و به همین دلیل بهتر است تا پس از فارغ التحصیلی با استفاده از روش هایی دیگر اقامت دریافت کنند. از جمله روش هایی که دانشجویان برای اقامت پس از تحصیل در آلمان اقدام می کنند می توانیم به روش کاری اشاره کنیم که با توجه به وضعیت بازار کار این کشور یکی از پر مخاطب ترین روش های اقامتی برای افراد می باشد. البته این شرایط برای دانشجویان فراهم است تا از سایر روش ها از جمله سرمایه گذاری و ازدواج با یک تبعه آلمانی نیز اقامت این کشور و در نهایت تابعیت آن را نیز کسب کنند. البته دانشجویان می توانند تحصیلات خود در مقاطع بالاتر را نیز ادامه داده و از این طریق هم مدت اقامت خود در این کشور را بالاتر ببرند.

افراد به هر صورتی که اقامت کشور آلمان را به دست آورده باشند، می توانند پس از دریافت اقامت دائم برای پاسپورت آلمان اقدام نمایند. در مسیر دریافت پاسپورت افراد باید بتوانند به سطح بالایی از زبان آلمانی دست پیدا کنند و به صورت مداوم در آلمان حضور داشته باشند و با فرهنگ این کشور ادغام شوند تا در آزمون اخذ تابعیت آلمان قبول شده و پاسپورت دریافت کنند. در ادامه با جزئیات بیشتری از هر کدام از روش های منتهی به دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان برای مهاجرت به آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

در صورتی که تمایل دارید تا به کشوری آلمانی زبان مهاجرت نمایید، خرید و استفاده از محصول آموزش فشرده و سریع زبان آلمانی با تدریس استاد ملکپور می تواند شما را به سطح بالایی از این زبان برساند.

انتخاب دفتر مهاجرتی

دوره فوق فشرده آموزش زبان (SIC)

اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار چگونه است؟

همانطور که عنوان شد دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار یکی از جذاب ترین و پر مخاطب ترین روش هایی است که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود به سراغ آن می روند. البته با توجه به اینکه اقتصاد این کشور بسیار قوی و پویا است و در واقع بازار کار این کشور هم مشتاق جذب نیروی کار جوان و تحصیل کرده می باشد، می توانیم بگوییم که کار پس از تحصیل برای دانشجویانی که در این کشور تحصیل نموده اند فراهم تر است. البته لازم به ذکر است که رشته دانشجو تاثیر زیادی در کاریابی او پس از فارغ التحصیلی دارد و به عنوان مثال افرادی که در رشته های مهندسی، پزشکی و برخی رشته های پر کاربرد دیگر تحصیل کرده اند نسبت به بسیاری دیگر از رشته های سریع تر و راحت تر می توانند شغلی را پیدا کنند. افرادی که پس از تحصیل خود می توانند کار پیدا کنند و اقامت کاری اخذ نمایند می توانند پس از گذشت 4 الی 5 سال به اقامت دائم و پس از آن پاسپورت ارزشمند کشور آلمان دست پیدا کنند.

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین شاخص هایی که برای بررسی کار در یک کشور مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد، نرخ بیکاری آن کشور است. نرخ بیکاری در آلمان طی چند سال گذشته همیشه با روندی ملایم رو به کاهش بوده و همواره نیاز به نیروی کار در آن بیشتر می شود. به این صورت که طی 10 سال گذشته نرخ بیکاری در این کشور بیش از 100 درصد کاهش داشته و به نرخ بسیار عالی 3.03 درصد رسیده است. این یکی از مهم ترین دلایل برای اثبات پرطرفدار بودن اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار است که نمودار تغییرات آن در 10 سال گذشته را می توانید مشاهده نمایید.

البته لازم به ذکر است که داشن آموختگان برخی از مشاغل شانس بالاتری نسبت به دیگران برای کار در کشور آلمان دارند. اما چرا؟ در پاسخ باید بگوییم که کشور آلمان یک کشور صنعتی است و همیشه از مشاغل فنی استقبال می کند. پس اینکه بگوییم مشاغل فنی شانس بالاتری نسبت به دیگر مشاغل دارند دور از انتظار نیست.

بررسی وضعیت قوانین کار پس از تحصیل در آلمان 

اینکه دانشجویان بخواهند بدون اطلاع از قوانین برای دریافت اقامت تحصیلی در آلمان اقدام نمایند امری مبهم و شاید خطرناک است. دانشجو باید از قوانین کشور آلمان اطلاع داشته باشد تا بتواند برای آینده خود برنامه ریزی نماید. او باید بداند که آیا پس از فارغ التحصیلی اجازه حضور در آلمان و جستجوی کار در این کشور را دارد؟ در واقع دانشجو باید بداند که قانون در این مورد چه نظری داده است. اکثر کشورها مدت مشخصی برای این موضوع را در نظر گرفته اند و حتی برخی کشورها مدتی برای این موضوع ندارند و دانشجو باید پس از تحصیل به کشور خود باز گردد. کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی که در این کشور فارغ التحصیل شده اند 18 ماه فرصت برای اقامت پس از تحصیل در نظر گرفته است تا دانشجویان در این مدت به دنبال کار مرتبط با رشته خود باشند و در صورت یافتن شغل مناسب بتوانند اقامت کاری این کشور را دریافت کنند.

نرخ بیکاری و بازار کار آلمان چگونه است؟

اگر قصد دارید تا با یکی از جذاب ترین بازارهای کار در دنیا آشنا شوید حتماً این بخش را با دقت بخوانید. همانطور که می دانید آلمان به عنوان غول اقتصاد و صنعت اروپا همواره کشوری رو به جلو و پویا است که مقصد جذابی برای متخصصین و افراد کارآزموده به شمار می رود. حال بهتر است تا با فاکتور تاثیر گذاری مانند نرخ بیکاری در این کشور آشنا شویم و بعد از آن هم میزان حقوق دریافتی برای کارکنان را تحلیل نماییم. با جستجو در آمارهای بین المللی، نمودار نرخ بیکاری کشور آلمان در 10 سال گذشته را بدست آورده ایم که می توانید آن را به صورت جدول ذیل به نمایش در آوریم. همانطور که از نمودار پیداست این کشور از سال 2010 تا به امروز همواره با روندی مشخص نرخ بیکاری خود را کاهش داده و در سال 2020 به نرخ بی نظیر 3.03 درصد رسانیده است. پس دانشجویان می دانند که شانس کار پس از تحصیل در آلمان بسیار بالا است و در صورت فارغ التحصیلی می توانند شغل مناسبی را کسب کنند.

نمودار نرخ بیکاری در آلمان

ذکر این نکته نیز ضروری است که تسلط زبان آلمانی می تواند کمک شایانی به تحصیل، زندگی و کاریابی در آلمان برای دانشجو به همراه داشته باشد. از دیگر نکاتی که علاوه بر نرخ بیکاری متقاضیان باید مد نظر قرار دهند میزان حقوقی است که برای نیروی کار در نظر گرفته شده است. نیروی کار در آلمان بسته به شغلی که در آن فعالیت می نماید حقوق متفاوتی دریافت می کند که در جدول زیر حقوق میانگین برخی از مشاغل در آلمان را مشاهده می نمایید.

 

موقعیت شغلی

میانگین درآمد سالیانه (یورو)

پزشک

77,359

مالی

72,222

بانکی

64,152

مشاوره

63،717

مهندسی

62,802

IT

62,278

حقوق

61,690

بازاریابی

60,468

فروش

58,020

روابط عمومی

56,000

بیمه

55,874

مشاغل فنی

53,292

خرید، حمل و نقل و تدارکات

47,907

طراحی

47,058

صنایع دستی

43,919

 

اما اگر بخواهیم حداقل شرایط دستمزدی که برای نیروی کار در آلمان در نظر گرفته شده است را بررسی نماییم می توانیم آن را به صورت خلاصه در 3 سال گذشته در جدول زیر به نمایش در آوریم.

 

سال

حداقل حقوق (یورو در ساعت)

2018

77,359

2019

72,222

2020

64,152

کار پس از تحصیل در آلمان

مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022

دانشجویانی که برای تحصیل به آلمان مهاجرت می کنند شانس بالایی دارند تا پس از تحصیل خود بتوانند در یکی از مشاغل موجود در این کشور مشغول به کار شوند و اقامت کاری آلمان را دریافت نمایند. اما سوال اینجاست که چه مشاغلی در آلمان مورد نیاز هستند و دانشجو برای کار پس از تحصیل در آلمان چه موقعیت های شغلی پیش روی خود دارد؟ طی بررسی های صورت گرفته و با توجه به شرایط اقتصادی و صنعتی این کشور می توان گفت که این کشور نیاز مبرمی در مشاغل فنی دارد و در واقع دانش آموختگان رشته های مهندسی کامپیوتر، برق، IT، مکانیک و... شانس بسیاری بالایی برای کاریابی خواهند داشت. البته علاوه بر این موارد رشته بسیار زیاد دیگری مانند پزشکی، حسابداری و بسیاری از مشاغل دیگر وجود دارند که کارفرمایان آلمانی به توانایی آنها نیاز دارند. برای اینکه این بررسی برای جویندگان مشاغل مورد نیاز راحت تر شود جدولی از این مشاغل را تهیه نمودیم که البته مشاغل متعدد دیگری را نیز می توان به این لیست اضافه نمود.

مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022
مهندسی برق مهندسی مکانیک برنامه نویسی
پزشکی پرستاری مکاترونیک
دندانپزشکی طراحی صنعتی مهندسی مواد
حسابداری متالوژی مهندسی کشاورزی
روانشناسی معماری مهندسی شیمی
مهندسی صنایع  مدیریت بازرگانی مامایی
حقوق رباتیک مهندسی الکترونیک
علوم تربیتی شنوایی سنجی مهندسی IT

 

نحوه کاریابی پس از تحصیل به همراه معرفی مؤسسات کاریابی در آلمان

اینکه دانشجو پس از تحصیل از چه طریق می تواند وارد نرخ بیکاری و بازار کار آلمان شود سوالی است که بسیاری از دانشجویان به دنبال دست یافتن به پاسخ آن هستند. در واقع باید بدانند که چه کسانی و به شکل می توانند در امر کاریابی به آنها کمک داشته باشند؟ دانشگاه های آلمان همانند بسیاری از دانشگاه های دنیا بخش هایی برای ارتباط با صنعت و مشاغل دارند و بسیاری از دانشجویان پس از تحصیل با کمک دانشگاه و یا اساتید خود می توانند مشاغل مناسبی را در این کشور بدست آوردند. در واقع درصد دانشجویانی که به این واسطه وارد بازار کار می شوند زیاد است اما دانشجویانی که به هر دلیل از این طریق شغل مناسبی پیدا نکردند می توانند یا خود رزومه نوشته و برای شرکت ها ارسال نمایند و یا اینکه از شرکت های کاریابی متعددی که در اروپا مشغول به کار هستند کمک دریافت نمایند. این مؤسسات با توجه به ارتباطی که با کارفرما دارند و با تطابق رزومه می توانند حلقه واصل فرد با کارفرما شده و موجبات کاریابی را فراهم نمایند. برخی از شرکت های کاریابی در آلمان در جدول زیر قابل مشاهده می باشند.

برخی از مؤسسات کاریابی در آلمان

www.jobvector.de

www.indeed.de

www.monster.de

www.make-it-in-germany.com

www.stepstone.de

www.eon.com

www.xing.com

www.karriere.de

 

اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق روش های سرمایه گذاری

یکی از مواردی که در روش های دریافت اقامت در کشورهای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد روش سرمایه گذاری است. البته شاید این روش برای دانشجویانی که برای تحصیل وارد آلمان می شوند روش محبوب و پر طرفداری نباشد اما یکی از روش هایی است که می توانند از آن استفاده نمایند. می دانیم که روش های متعددی برای سرمایه گذاری در آلمان وجود دارد اما همه آنها منتج به دریافت اقامت برای افراد نمی شود. به عنوان مثال شخصی که در آلمان فارغ التحصیل شده است نمی تواند با روش هایی مانند خرید ملک یا تاسیس یک فرنچایز به اقامت این کشور دست پیدا کند. اما یکی از روش هایی که افراد می توانند از این طریق اقامت دریافت کنند ثبت شرکت با یک بیزنس پلن سودآور و نوآورانه است که باید مورد تایید سازمان های مربوطه در آلمان قرار بگیرد و تاثیر مثبتی در اقتصاد این کشور داشته باشد. برای این کار شخص باید شرکتی را با هزینه کمتر از 5 هزار یورو ثبت کند و حدود 25,000 یورو در حساب شرکت قرار دهد و نیروی کار از این کشور استخدام نماید تا بتواند برای دریافت اقامت آلمان اقدام نماید.

اقامت پس از تحصیل در آلمان از سایر روش ها

پس از بررسی روش های کار و سرمایه گذاری خوب است تا سایر روش ها را برای اقامت پس از تحصیل در آلمان بررسی نماییم. این مقاله توسط موسسه ملک پور تهیه و تنظیم شده است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع از نظر شرعی حرام و غیر قانونی می باشد. از دیگر روش هایی مهاجرتی که وجود دارد می توانیم به روش های ازدواج، تولد و پناهندگی اشاره نماییم. هر کدام از این روش ها قواعد و قوانین خاص خود را دارند و به طور مجزا می توانند در مقاله ای مورد تحلیل قرار گیرند اما ما در این قسمت اطلاعاتی کلی در اختیار شما قرار خواهیم داد تا ببینیم آیا دانشجویان می توانند از این روش ها اقامت پس از تحصیل در آلمان را بدست آورند یا خیر.

ازدواج

یکی از روش هایی که منجر به دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان می شود این است که دانشجو با یک تبعه آلمانی ازدواج کند. البته این ازدواج باید واقعی باشد و برای این منظور باید اسناد و مدارک کافی توسط زوجین برای اثبات صوری نبودن ارائه گردد. در این حالت اگر فرد 3 سال با تبعه آلمانی زندگی کند می تواند درخواست تابعیت آلمانی بدهد و پاسپورت دریافت کند.

تولد

این روش بیشتر برای افراد متاهل مورد سوال قرار می گیرد که آیا در صورت به دنیا آوردن فرزند در آلمان، فرزندشان می تواند تابعیت این کشور را دریافت کند یا خیر؟ همانطور که می دانید کشورهای دنیا برای اعطای تابعیت از سیستم خاک یا خون استفاده می کنند که کشور آلمان از خون تبعیت می کند. یعنی اینکه فرزند تنها در حالتی پاسپورت دریافت می کند که یکی از والدین تابعیت آلمانی داشته باشند.

پناهندگی

یکی از روش های دیگری که مورد سوال قرار می گیرد روش پناهندگی است که البته موسسه ملک پور هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی ارائه نمی نماید و این بخش تنها به منظور اطلاع شما عزیزان می باشد. این روش نیز می تواند منجر به تداوم اقامت شخص شود اما تا زمانی که روش های قانونی و درست دیگری وجود دارد بهتر است که فرد از این روش استفاده نکند. در این روش شخص باید نشان دهد که به دلایل مختلف اگر پس از فارغ التحصیلی به کشور خود برگردد با خطرات شدید جانی مواجه است و به همین دلیل تقاضای پناهندگی می دهد و ممکن است با تقاضای او موافق و یا اینکه رد شود.


سوالات متداول راجع به اقامت پس از تحصیل در آلمان

✅ کدام یکی از روش های اقامت پس از تحصیل در آلمان راحت تر است؟

مطابق آمارهای بین المللی درصد زیادی از دانشجویان این کشور پس از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار می شوند و از این طریق اقامت دریافت می کنند.

✅ در صورت یافتن کار پس از تحصیل، بعد از چه مدتی می توان اقامت دائم دریافت کرد؟

شخص می تواند پس از 4 الی 5 سال پس از تحصیل خود اقامت دائم دریافت نماید.

✅ آیا دانستن زبان آلمانی برای روش های اقامت پس از تحصیل در آلمان مورد نیاز است؟

دانستن زبان بومی نه تنها در آلمان، بلکه در تمام کشورهای دنیا می تواند کمک شایانی برای دریافت اقامت به شما داشته باشد. در آلمان نیز در صورتی که شما زبان آلمانی بدانید راحت تر می توانید کار پیدا کنید یا از سایر روش ها استفاده کنید.

✅ دانشجویانی که در آلمان تحصیل می کنند تا چه مدت پس از تحصیل می توانند در آلمان بمانند تا اقامت خود را تبدیل کنند؟

دانشجویان می توانند به مدت 18 ماه پس از تاریخ فارغ التحصیلی در آلمان بمانند و کار پیدا کنند و یا وارد سایر روش های اقامتی شوند.

✅ با توجه به اینکه کیفیت زندگی در آلمان بالا است، هزینه زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

به طور معمول هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به طور متوسط در حدود 1,000 یورو در ماه است که بسته به سبک زندگی دانشجو می تواند بیشتر یا کمتر شود.


_____________سخن پایانی در باب اقامت پس از تحصیل در آلمان____________

موضوع اقامت پس از تحصیل در آلمان یکی از مواردی است که با توجه به کیفیت زندگی در آلمان، بازار کار این کشور و دلایلی دیگر مورد توجه بسیاری از علاقمندان به تحصیل در آلمان است. ما در این مقاله تمام روش های مهاجرتی که شخص پس از فارغ التحصیلی برای دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان آنها را مورد بررسی قرار می دهد را تحلیل نمودیم. همانطور که مشاهده نمودید کار پس از تحصیل در آلمان یکی از بهترین مواردی است که با کمترین هزینه و سریع ترین روش ها می تواند اقامت شخص را به همراه داشته باشد. دانشجویان با توجه به اینکه هزینه زندگی دانشجویی در آلمان مطلوب است و کیفیت زندگی در آلمان بالاست این کشور را مقصد خوبی برای ادامه تحصیل و زندگی ارزیابی می کنند. موسسه ملک پور این مقاله را به نگارش در آورده است تا شما را با اقامت پس از تحصیل در آلمان و کیفیت و هزینه زندگی دانشجویی آلمان آشنا نماید. اکنون پس از مطالعه آن می توانید با مشاورین مجموعه تماس حاصل کرده و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همینطور شما می توانید سوال های خود را در قالب پیام در قسمت دیدگاه ها یادداشت کرده و پاسخ آن را سریعاً دریافت نمایید.

امتیاز 5 از 5 ( 7 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
عماد صالحی
با سلام. اقامت پزشکان در طول دوره کارآموزی در آلمان برای معادلسازی به چه نحوی است. فرزندان تا چه سنی می توانند همراه باشند و هزینه یکماه زندگی در اروپا چقدر است؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. دوست عزیز شما در طول دوره کارآموزی در آلمان به ازای کار به عنوان دستیار پزشک حقوق دریافت می نمایید . فرزندان تا سن18 سال در کنار شما حضور خواهند داشت. هزینه های زندگی در اروپا برای 1 نفر معمولا حدود 1000 یورو در ماه خواهد بود.
مشاوره رایگان